233028

بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه، تحریم ها را به زانو درآورد

دنیای معدن: شرکت کالسیمین بزرگترین شرکت تولیدکننده شمش روی در خاورمیانه در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد ولی با معجزه آیه«حسبی الله» و توکل مجموعه این شرکت به قدرت لایزال الهی، با تولید ۳۹ هزار و ۱۰۰ تن شمش روی در سال گذشته رکورد زد.

به گزارش دنیای معدن، شرکت کالسیمین در استان زنجان به عنوان بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه متشکل از چهار کارخانه روی دندی، بزرگترین تولیدکننده شمش روی کشور، کارخانه روی زنجان، کارخانه تغلیظ سرب و روی انگوران و کارخانه بازیافت است.

سال گذشته نام این شرکت در لیست شرکت های تحریم شده آمریکا قرار گرفت و مشکلاتی همچون حذف سهمبه خاک، قطعی برق در چهارماه تابستان و قطعی گاز درزمستان مزید بر علت شد تا عرصه تولید در این مجموعه تنگ شود، از اینرو علیرغم میل باطنی مجموعه کالسیمین مجبور شد تا محصولات خود را بدون برند شرکت به کشورهای مقصد خود یعنی چین و ترکیه صادر کند.

مدیرعامل شرکت کالسیمین در این خصوص می گوید: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها نامگذاری شده بود بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه با چالش های متعددی مواجه بود و علیرغم تمام مشکلات برگ زرینی در تاریخ این شرکت رقم خورد و سال گذشته رکورد تولید تاریخ را شکست و برای اولین بار تولید سالانه ورق روی از مرز 40 هزار تن عبور کرد و ما 40 هزار و 800 تن ورق روی در سال گذشته تولید کردیم.

عماد آبخشک ادامه می دهد: ظرفیت اسمی تولید ورق روی 35 هزار تن است ولی از سال 1390 با 18 درصد افزایش در تولید ظرفیت اسمی شرکت و در سال 99 با 25 درصد افزایش تولید کردیم.

مدیرعامل شرکت کالسیمین با یادآوری اینکه میانگین تولید ماهانه شرکت کالسیمین در سال 1400 با افزایش 25 درصدی از 2726 تن تولید میانگین ماهانه به 3400 تن رسید، می گوید: تولید ماهانه ورق روی شرکت کالسیمین در فروردین امسال 3900 تن بود که 15 درصد بیشتر از میانگین تولید سال گذشته است.

وی ادامه می دهد: کارانه روی دندی در سال گذشته بالاترین تولید ورق روی را در کارنامه خود ثبت کرد، به گونه ای که تولید این شرکت از 31 هزار و 900 تن در سال 96 به 35 هزار 400 تن در سال گذشته رسید و نسبت به عملکرد سال 99 که تولید 28865 تن بود رشد 23 درصدی را به ثبت رساندیم.

آبخشک می گوید: میانگین تولید ماهانه ورق روی در کارخانه روی دندی در سال 1400 با رقم 2951 تن حدود 23 درصد بیش از سال 99 بود و تولید ماهانه این ورق در فروردین امسال از رقم به 3 هزار و 475 تن با رشد 18 درصدی رسیده است.

وی در خصوص پروسه تولید شمش روی در بزرگترین تولید کننده شمش روی خاورمیانه می گوید: بعد از تولید ورق روی وارد مرحله ذوب و ریخته گری و تولید شمش روی به عنوان محصول نهایی می شویم و لطف الهی شامل حال این مجموعه شد و بالاترین تولید کالسیمین در شمش روی در سال گذشته رقم خورد و در این سال 39 هزار و 100 تن شمش روی با رشد 25 درصدی نسبت به سال 99 تولید شد. در یک ماهه فروردین امسال نیز میانگین ماهانه تولید ورق روی با 3390 تن با 4 درصد رشد همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت کالسیمین ادامه می دهد: بالاترین تولید شمش روی کارخانه دندی در سال 96 حدود 30 هزار و 650 تن بود که این رقم در سال گذشته به 34 هزار تن برای اولین بار رسید که 23 درصد رشد نسبت به سال 99 داشت.

به گفته وی، در کارخانه روی دندی در فروردین امسال 3221 تن ورق روی تولید کردیم که نسبت به میانگین سال گذشته 14 درصد افزایش تولید داشتیم. علاوه بر اینکه از نظر کمیت تمام رکوردهای تاریخ در روی دندی و کالسیمین شکسته شد بلکه از نظر کیفیت هم در این شرکت رکوردار بودیم. براساس استاندارد ایران، شمش روی تولیدی در چند گروه دسته بندی می شود و بالاترین کیفیت در شمش روی با گرید OZM8 است که کمترین ناخالصی و بالاترین خلوص روی را دارد.

وی می گوید: سال گذشته94.1 درصد تولید شمش روی این شرکت با گرید OZM8 تولید شد و این درحالی بود که از سال 94 تا 99 مجموع گریدهای تولید شده در این شرکت 97 درصد کمتر از این کیفیت بوده است. همچنین در سال 1400 شمش تولیدی با خلوص بالای روی، 29 هزار و 469 تن، در سال99 حدود 8 هزار و 900 تن، در سال 98 حدود 1540 تن، در سال 97 تولیدی با این استاندارد نداشتیم، در سال 96 فقط 400 تن، در سال 95 حدود 1500 تن و در سال 94حدود 2578 تن با این کیفیت تولید شد.

وی در خصوص مقدار خاک خریداری شده توسط کالسیمین به عنوان ماده اولیه شرکت می گوید: بزرگترین معضلی که این شرکت با آن مواجه بوده تامین ماده اولیه است، تا سال 99 تولید کنندگان شمش روی سهمیه ای از خاک انگوران داشتند و با وجود اینکه خاکی که به عنوان سهمیه در اختیار ما قرار می گرفت کمتر از 15 درصد نیاز ما را پوشش می داد ولی از سال گذشته این سهمیه حذف شد و خرید خاک معدن انگوران تنها از طریق مزایده در بورس امکانپذیر شد.

به گفته آبخشک، مجموع خاک های خریداری شده برای شرکت در طی سال های 95 تا 1400 به ترتیب 77 هزار تن، 34 هزار تن، 12 هزار تن، 46 هزار تن ، 135 هزار تن و 232 هزار تن بود که از منابع داخلی، معادن انگوران و واردات خاک از کشور ترکیه تامین شده و در طی دو سال گذشته بالغ بر 370 هزار تن خاک خریداری گردید به گونه ای که در حال حاضر بزرگترین خریدار خاک از معدن انگوران هستیم.

این شرکت در حوزه جذب نیروی انسانی نیز گوی سبقت را از دیگر شرکت ها ربوده و به گفته مدیرعامل شرکت، در راستای تحقق شعار سال و اشتغال آفرین در فروردین امسال با سرانجام رسیدن تعدادی از پروژه های توسعه ای شرکت 24 نفر جذب کرده و در سال گذشته 111 نفر جذب شرکت شدند همچنین در سال 99 نیز 81 نفر به عنوان نیروی تازه نفس در جبهه جنگ اقتصادی مستقر شدند که در مجموع از ابتدای سال 99 تاکنون 216 نفر نیروی انسانی تازه نفس و جوان به مجموعه کالسیمین اضافه شده است و این رقم در سال جاری بیشتر خواهد شد.

آبخشک می گوید:در شرایطی که شرکت در تحریم مستقیم امریکا قرار گرفت و با مشکل تامین مواد اولیه و فروش محصولات مواجه شدیم، کارگران و مهندسان روحیه خود را باختند ولی با توکل به آیه «حسبی الله» روحیه امید در بین مجموعه کالسیمین دمیده شد و این شرکت علیرغم مشکلات نفس گیر، فعل توانستن را به ثمر رساند و رکورد تاریخی تولید خود را شکست و توانست با توکل به خداوند موانع را پشت سر گذارد.

وی ادامه می دهد: در راستای تقویت توان زیرساختی و سخت افزاری و کاهش آثار تحریم، بالغ بر 15 پروژه زیرساختی طی سال های 99 و 1400 در شرکت اجرا شد که یکی از این پروژه ها، پروژه so با تکیه بر توان مهندسان شرکت بود، در این پروژه خاک های سولفوره که هیچ استفاده ای برای شرکت نداشت تبدیل به خاک های قابل استفاده برای شرکت شدند. همچنین با توجه به محدودیت خاک برای استفاده بهینه از منابع بازیافتی، تغییراتی در کارخانه BZS که در سال 96 راه اندازی شده بود ولی به دلایلی تنها از یک سوم ظرفیت اسمی آن استفاده می شد توسط مهندسان ایجاد شد و در حال حاضر تا 16 درصد ظرفیت اسمی آن بازیافت خاک انجام می شود.

آبخشک ادامه می دهد: راه اندازی کارخانه بازیافت از دیگر پروژه های به اتمام رسیده این شرکت است که احداث آن به تعطیلی 25 روزه شرکت در دوران کرونا باز می گردد مهندسان شرکت علیرغم کمبود تجهیزات این کارخانه را در چند فاز راه انداری کردند. ساخت و راه اندازی مخزن سه هزار تنی به دلیل عدم توقف تولید در زمستان به جهت یخ زدگی، بازسازی سالن های الکترولیز، تعویض مسیرهای انتقال برق و جانمایی دکل های برق، افزایش ظرفیت فیلتراسیون کارخانه روی دندی، راه اندازی روت های الکترولیز و تاسیس واحد پودرسازی کارخانه روی دندی، توسعه فیلتراسیون روی زنجان، احداث سد جدید باطله، نصب غبارگیر در ایستگاه یک معدن، احداث حوضچه های جدید اسپنت، نصب بویلر 5 تنی در کارخانه روی زنجان، ساخت و نصب جرثقیل سقفی واحد فیلتراسیون، اصلام، ترمیم و شیب بندی کانال پست برق کارخانه، دیوارکشی اطراف محل دپوی کیک نیکل و کادمیوم، اصلاح مسیر تردد ماشین آلات حمل کیک در جنب واحد بازیافت از پروژه های به اتمام رسیده کالسیمین هستند.

به گفته وی، امسال نیز تاسیس کارخانه بازیافت در کارخانه روی زنجان با ظرفیت 12 تن محتوای فلزی در روزدر دست اجرا است و اواخر مردادماه به بهره برداری خواهد رسید و تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین ساخت مخازن جدید و بازسازی واحد انحلال کارخانه روی دندی و احداث کشتی های بتنی کارخانه روی زنجان تا 22 اردیبهشت از دیگر پروژه های در دست اجرا در این شرکت است.

سربازان جنگ اقتصادی در شرکت کالسیمین زنجان ثابت کردند می توان با توکل به خدا و استفاده از توان و دانش بومی فعل توانستن را صرف و اثر تحریم ها را خنثی کرد.

نرگس سعادتی- زنجان

 

دیدگاهتان را بنویسید