231966

با عرضه‌های منظم شمش آلومینیوم در بورس کالا

صنایع پایین‌دستی آلومینیوم آماده جهش هستند

دنیای معدن-سارا اصغری : صنایع پایین‌دست آلومینیوم جزو صنایعی به‌شمار می‌رود که سال گذشته با تقاضای به نسبت خوبی همراه بوده است. یکی از دلایل رونق این بازار، ورود آلومینیوم جنوب (سالکو) در زمینه تولید شمش آلومینیوم بوده است که به اندازه کافی قادر شده نیاز بازار را تامین کند و عرضه‌های شمش آلومینیوم روال بسیار منطقی به خود گرفته است. از سوی دیگر با منع واردات در حوزه صنایع پایین‌دستی شاهد این موضوع بوده‌ایم که این صنایع از تقاضای بالایی برخوردار باشند. با توجه به چنین شرایطی صنایع پایین‌دستی انگیزه بیشتری برای تولید دارند و شاهد راه‌اندازی واحدهای نیمه‌فعال تولید و صادرات انواع محصولات صنایع پایین‌‌دست آلومینیوم به‌ویژه پروفیل آلومینیوم هستیم.

 

تقاضای بالای آلومینیوم در نیمه دوم سال گذشته

قائم‌ مقام مدیرعامل «آلومینیوم پارس» عنوان کرد: سال گذشته به ‌ویژه از نیمه دوم سال به بعد شاهد عرضه به‌‌موقع شمش آلومینیوم در بورس کالا بودیم که این موضوع سبب منطقی شدن قیمت آلومینیوم شد.

افشین مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته، قیمت فروش کالاها از مبدأ چین با افزایش همراه شد و این موضوع بر قیمت‌های داخلی نیز اثر گذاشت و همراه با عرضه منطقی شمش آلومینیوم در بورس کالا، زمینه‌ را برای کاهش واردات و افزایش صادرات فراهم کرد.

وی با اشاره به میزان تقاضای صنایع پایین‌دست آلومینیوم در داخل کشور عنوان کرد: در نیمه دوم سال گذشته با تقاضای بالایی روبه‌رو بودیم و ما با تمام ظرفیت خود کار کردیم و علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از تولیدات خود را نیز به سایر کشورها صادر کردیم.

قائم‌ مقام مدیرعامل «آلومینیوم پارس‌» در ادامه با اشاره به راه‌اندازی آلومینیوم جنوب (سالکو) عنوان کرد: با ورود سالکو به بازار تولید شمش آلومینیوم، شاهد هستیم که عرضه‌ها در بورس کالا روال منطقی به خود گرفته است و شاهد رقابت‌های گذشته و کمبودی در این زمینه نیستیم. با این شرایط صنایع پایین‌دستی انگیزه بیشتری برای تولید دارند و شاهد راه‌اندازی واحدهای نیمه‌فعال تولید و صادرات انواع محصولات صنایع پایین‌‌دست آلومینیوم به‌خصوص پروفیل آلومینیوم هستیم.

مقتدر همچنین با اشاره به میزان تولید آلومینیوم پارس عنوان کرد: در آلومینیوم پارس در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۳۲۰۰ تن و در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۳۶۰۰ تن تولید داشته‌ایم که این میزان تولید در حقیقت سقف تولید شرکت به‌شمار می‌رود. با توجه به میزان تقاضا قصد داریم با ایجاد طرح‌های توسعه‌ای میزان تولید خود را به ۲۶هزار تن برسانیم.

با شرایط پایدار امسال سال بهتری خواهیم داشت

مقتدر در ادامه تاکید کرد: اگر شرایط عرضه شمش پایدار باقی بماند، بدون شک سال جدید بهتر از سال گذشته خواهد بود. البته برخی مسائل همچنان می‌توانند تولید را تهدید کنند که در این راستا می‌توان به ثبات نرخ ارز، افزایش هزینه‌های دستمزد و خدمات اشاره کرد.

وی با اشاره به پیامدهای ثابت ماندن قیمت ارز عنوان کرد: در سال‌جاری و در حالی‌که شاهد افزایش هزینه دستمزد و خدمات هستیم، چنانچه نرخ ارز کاهش یافته یا حتی در قیمت فعلی ثابت باقی بماند با تهدید واردات، به جای رشد تولید داخل مواجه خواهیم بود. البته این تهدید مختص صنایع آلومینیوم نبوده و سایر تولیدات داخلی از قبیل لوازم خانگی، پوشاک و ... را در بر می‌گیرد. چنان‌که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز شاهد ثابت ماندن نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید داخل و در نتیجه افزایش واردات و کاهش شدید تولید داخل بودیم.

اقدامات دولت سیزدهم در ثبات بازار

قائم ‌مقام مدیرعامل «آلومینیوم پارس» با اشاره به یک اقدام مهم دولت سیزدهم عنوان کرد: یکی از اقدامات  مهم دولت، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بود. قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی در محاسبه حقوق ورودی کالاها در گمرکات کشور سبب شده بود که ارزش عوارض ورودی به یک‌ششم ارزش واقعی کاهش یابد. به طور قطع و با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، تمامی صنایع کشور از حمایت بیشتری برخوردار خواهند بود.

مقتدر در پاسخ به این پرسش که آیا آزاد شدن قیمت دلار سبب افزایش تورم و هزینه‌های تولید نخواهد شد، گفت:‌ با افزایش عوارض ورودی مواد اولیه در گمرکات کشور، به طور قطع شاهد تورم خواهیم بود، ولی با حذف رانت‌های سازمان‌یافته و در صورت تحقق برنامه‌های دولت در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، انتظار  می‌رود پیامدهای ناشی از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تا حد قابل قبولی کنترل شود.

وی در ادامه تاکید کرد‌: ما با کنترل نرخ ارز و افزایش آن متناسب با نرخ تورم مشکل نداریم. اتفاقا یکی از اقدام‌های مهم دولت سیزدهم را باید کنترل نرخ ارز برشمرد. البته باید بین ثابت نگه داشتن نرخ ارز  با کنترل کردن قیمت آن، تفاوت قائل شد. کنترل نرخ ارز سبب آرامش بازار می‌شود.

فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم نیاز به بازنگری دارد

مقتدر در ادامه همچنین با اشاره به فرمول نرخ پایه عرضه آلومینیوم در بورس کالا عنوان کرد: فرمول تعیین قیمت پایه آلومینیوم در بورس کالا از حدود ۵ سال پیش تاکنون تغییر نکرده است. در این فرمول قیمت آلومینیوم براساس نرخ LME لندن به علاوه ۵درصد گران‌تر، محاسبه می‌شود.

قائم ‌مقام مدیرعامل «آلومینیوم پارس» در ادامه با اشاره به اینکه چرا باید تولیدکننده داخل، شمش آلومینیوم را ۵ درصد گران‌تر از ارزش خارجی آن خریداری کند، گفت: با توجه به افزایش تولید شمش آلومینیوم در سال‌های اخیر و همچنین سیاست‌های دولت سیزدهم در جهت حمایت از تولید داخل، از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود با بازنگری نرخ عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا، شمش آلومینیوم را بر اساس قیمت جهانی و حذف ۵ درصد مازاد قیمت، به تولیدکننده داخلی عرضه کند. در این صورت ضمن جلوگیری از صادرات شمش و خام‌فروشی، صنایع پایین‌دستی رونق گرفته و شاهد افزایش آمار اشتغال در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم خواهیم بود.

با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری خواهیم کرد

مقتدر در پاسخ به این پرسش که با توجه به شعار سال‌جاری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، چگونه می‌توان گام برداشت، بیان کرد: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های تولید، موجبات قطع وابستگی به خارج را فراهم کند. شرکت آلومینیوم پارس در سال گذشته و با شناسایی بعضی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تعمیر قطعات، به جای ارسال قطعات تعمیری به خارج از کشور و صرف هزینه‌های ارزی، از دانش و توانمندی این شرکت‌ها استفاده کرده و قطعات حساس را در داخل تعمیر کرده است. در سال‌جاری و در راستای تحقق شعار سال، سیاست این شرکت توسعه هرچه بیشتر همکاری با سایر شرکت‌های دانش‌بنیان است.دنیای اقتصاد

 

دیدگاهتان را بنویسید