225451

شرکت‌های چینی در تکاپو بدست آوردن ذخایر لیتیوم

دنیای معدن -بلومبرگ: مدیران شرکت های خودرویی در چین امسال با مشکلات زیادی روبرو شده اند. اما آنهایی که در فضای خودروهای الکتریکی (که این روزها تقریباً همه هستند) فعالیت می کنند شرایط برایشان سخت تر بوده است.

به گزارش دنیای معدن، نه تنها در سال 2021، بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان شلوغ‌تر شده است، بلکه فروش انفجاری، به افزایش قیمت مواد خام منجر شده است چراکه انتظار می‌رود تحویل در سال جاری بیش از دو برابر شود و به حدود 3 میلیون دستگاه برسد. این موضوع همچنین بر سودآوری و درآمد خالص سازندگان باتری تأثیر می‌گذارد و رقابت داغی را در سطح جهانی برای ذخایر لیتیوم ایجاد می‌کند.

براساس اعلام تلویزیون مرکزی چین، قیمت کربنات لیتیوم از ژانویه بیش از سه برابر شده است و حدود 470 دلار به هزینه ساخت خودروهای باتری‌دار اضافه کرده است. محدودیت عرضه  همچنین در قیمت سایر مواد لیتیومی نیز منعکس شده است.

شرکت‌های عرضه کننده لیتیوم در چین به دلیل افزایش 250 درصدی سهام Tibet Summit Resources در سال جاری و 205 درصدی سهام Tianqi Lithium توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند.

اگرچه ذخایر لیتیوم چین چهارمین ذخایر بزرگ جهان است، اما این فلز نقره ای عمدتاً در اطراف دریاچه های نمک تبت و Qinghai یافت می شود، یکی از استان‌های کم جمعیت چین که در سراسر فلات تبت با ارتفاع زیاد گسترده شده است که تصفیه و حمل و نقل را دشوار می کند.

به گفته Dong Yang معاون اندیشکده پیشرو خودروسازی China EV 100، در حالی که تولید کربنات لیتیوم از دریاچه Qinghai در سال جاری دو برابر شده است، تقاضا همچنان از عرضه فراتر رفته و پیشی می‌گیرد.

برای جبران این کمبود، چین حدود 70 درصد لیتیوم را از خارج از این کشور وارد می‌کند و با چشم انداز نیاز بیشتر به لیتیوم با افزایش سرعت انقلاب خودروهای الکتریکی، شرکت ها تلاش خود را برای تامین عرضه افزایش می دهند.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید