250049

بیشترین مصرف سالانه زغال‌سنگ در کدام کشورها است؟

دنیای معدن: آسیا در صدر جدول بیشترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ قرار دارد و چین، هند، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و آفریقای جنوبی، کشورهایی با بیشترین مصرف سالانه زغال‌سنگ هستند.

به گزارش دنیای معدن، هرچند جهان در حال تلاش برای دور شدن از مصرف زغال‌سنگ است اما این صنعت به‌ویژه با توجه به بحران اخیر انرژی در سال ۲۰۲۲ قابل کنار گذاشتن نیست. حتی کشورهایی با بیشترین مصرف سالانه زغال سنگ در این سال نسبت به سال ۲۰۲۱، ۶.۳ درصد افزایش داشتند. مسئولیت بخش عمده این رشد برعهده بازارهای نوظهور قرار داشت که در آن صنایع با سرعتی بالا به رشد خود ادامه می‌دهند (رشد ۸.۸ درصدی در چین، ۵۲ درصدی در اندونزی و ۸.۳ درصدی در هند.)

در حالی که اقتصادهای پیشرفته روی گذار به صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز شده‌اند، شرایط روسیه و اوکراین و افزایش شدید قیمت گاز طبیعی متعاقب آن بیشتر تمرکز را به زغال‌سنگ معطوف کرد، به همین دلیل است که حتی اروپا نیز شاهد افزایش متوسط مصرف زغال‌سنگ به میزان ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ بود. ایتالیا با افزایش ۴۸ درصدی و پس از آن آلمان با ۳.۵ درصد و ترکیه با ۳.۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در حال حاضر آسیا در صدر جدول بیشترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ قرار دارد و چین به همراه هند، حدود ۷۵ درصد از کل مصرف زغال‌سنگ جهان را به خود اختصاص می‌دهند. اروپا با اختصاص ۱۴ درصد از مصرف جهانی زغال سنگ پس از آسیا قرار دارد و پس از آن آمریکا با ۶ درصد مصرف قرار گرفته است.

گذار به انرژی‌های پاک و کاهش مصرف زغال‌سنگ

آینده بلندمدت زغال‌سنگ هنوز نامشخص است، زیرا گذار به انرژی سبز در سطح جهانی ادامه دارد. در چین (بزرگ‌ترین تولیدکننده و یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ در جهان)، استفاده از زغال سنگ در دهه گذشته با رکود مواجه شده است، زیرا این کشور قصد دارد به قطب جهانی فناوری سبز تبدیل شود و حتی مصرف سوخت‌های فسیلی را به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر حذف کرده است.

کاهش قیمت گاز طبیعی به دلیل انقلاب شیل نیز منجر به کاهش قابل‌توجه مصرف زغال‌سنگ در ایالات متحده شده است. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا برای زغال‌سنگ به‌رغم رشد ۱.۳ درصدی در سال ۲۰۲۳، تا سال ۲۰۲۶ کاهش پیدا می‌کند.

کشورهایی با بیشترین مصرف سالانه زغال‌سنگ

برای رتبه‌بندی کشورهایی که بیشترین مصرف سالانه زغال‌سنگ را دارند، داده‌های بررسی آماری انرژی جهانی BP مربوط به هر کشور برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس میانگین رتبه‌بندی هر کشور برای هر دو سال محاسبه و کشورها بر اساس بیشترین مصرف به کمترین رتبه‌بندی شد.

چین

چین در صدر فهرست کشورهایی با بیشترین مصرف زغال سنگ در سال قرار دارد که هنوز بیش از ۵۰ درصد از کل عرضه جهانی را تولید می‌کند. کل مصرف زغال‌سنگ چین در سال ۲۰۲۱ بر حسب اگزاژول، ۸۶.۱۷ بوده است. همچنین بزرگ‌ترین شرکت زغال‌سنگ جهان در این کشور قرار دارد.

[کشورهایی با بیشترین مصرف سالانه زغال‌سنگ]

هند

هند که تاکنون در سال مالی ۲۰۲۴ شاهد افزایش ۱۲.۳ درصدی تولید زغال‌سنگ بوده است، همچنان به رشد این صنعت ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ کل مصرف سالانه زغال‌سنگ هند بر حسب اگزاژول برابر با ۲۰.۰۹ بود و اتکای فوری به این سوخت همچنان در حال افزایش است. با این حال هند قصد دارد در چند دهه آینده عاری از زغال‌سنگ باشد.

ایالات متحده آمریکا

مصرف زغال‌سنگ در ایالات متحده طی چند سال گذشته به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته، اما این کشور همچنان یکی از کشورهایی با بالاترین مصرف زغال‌سنگ در جهان است. کل مصرف زغال‌سنگ ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ بر حسب اگزاژول ۱۰.۵۷ بود. با این حال روند کاهش مصرف این سوخت قرار است در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد و تولید کل زغال‌سنگ بیش از ۲۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت ایالات متحده در سال‌های آینده شاهد گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سطحی چشمگیر است.

ژاپن

کل مصرف سالانه زغال‌سنگ ژاپن در سال ۲۰۲۱ برابر یا ۴.۸ اگزاژول بوده است. در حالی که ژاپن یکی از مصرف‌کنندگان پیشروی زغال سنگ در سطح جهان است، شرکت‌های برق این کشور تلاش‌هایی را برای کاهش هزینه‌های واردات این سوخت فسیلی حرارتی انجام داده‌اند. بنابراین به وجود این‌که مصرف زغال‌سنگ در این کشور افزایش داشته است، تمرکز بیشتری بر زغال سنگ پاک در کشور آسیایی قرار دارد.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی کشوری با بیشترین مصرف زغال‌سنگ در آفریقا است که استفاده از زغال سنگ در آن به دلیل وابستگی بالا به‌زودی پایان نخواهد داشت. کل مصرف زغال‌سنگ آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۱ بر حسب اگزاژول برابر با ۳.۵۳ بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید