249248

مستمری خانواده‌های ۶ جان‌باخته در معدن طزره دامغان برقرار شد

دنیای معدن-دادستان مرکز استان سمنان گفت: برای خانواده‌های ۶ جان‌باخته حادثه معدن طزره دامغان، مستمری برقرار شده است و برای چهار نفر از جان‌باختگان نیز حکم بازنشستگی صادر شده و ۲ نفر از فوت‌شدگان نیز با توجه به سنوات کاری از حیث قانونی مشمول بازنشستگی قرار نگرفتند.

به گزارش دنیای معدن؛ محمدتقی گلی در دومین نشست با کارگران معدن طزره دامغان اظهار کرد: در اجرای تکلیف مقرر از سوی مسئولان عالی قوه قضاییه و دستور رئیس کل دادگستری استان سمنان مبنی بر بررسی حقوق، مشکلات و مطالبه‌های کارگران شرکت البرز شرقی و خانواده‌های جان‌باختگان و به‌منظور اهمیت موضوع و رفع مشکلات یادشده، پیگیری‌های لازم صورت گرفت.

وی کارگر را محور تحقق شعار سال تعبیر و عنوان کرد: کشوری که دنبال پیشرفت اقتصادی است باید به قشر کارگر اهمیت دهد، باید مسایلی از جمله امنیت شغلی کارگر، بیمه، خدمات اجتماعی، دستمزد عادلانه و قانونی، بهداشت فضای کسب و کار و سایر مشکلات این قشر را مورد توجه قرار دهد، چرا که چرخه اقتصاد کشور در پرتو تلاش‌های کارگران متوقف نمی‌شود.

گلی تصریح کرد: موضوع‌هایی از جمله برقراری بیمه تکمیلی، پرداخت چهاردرصد سختی کار و زیان‌آور، بررسی وضعیت کارگران واجد شرایط در کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور و صدور حکم بازنشستگی برای شاغلانی که سابقه کار سخت (۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب) دارند، در مسیر ساماندهی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: کارگرانی که تشخص می‌دهند سنوات بازنشستگی آنان به‌درستی پرداخت شده است، باید یک سال قبل از اتمام زمان بازنشستگی درخواست خود را به اداره کار ارایه دهند.

دادستان مرکز استان سمنان افزود: بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران معدن باید در کمیته مربوطه متشکل از سازمان‌های متولی انجام و این فرآیند در گذشته طی بازه زمانی تقریبی ۲ ساله اتفاق می‌افتاد که پس از ورود دستگاه قضایی استان و پیگیری‌های لازم و نشست‌های مشترک با ادارات استانی کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان بازرسی فرایند مذکور بسیار کوتاه و کمتر از چهار ماه بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: طی هفته گذشته به درخواست مطروحه از سوی ۸۶ کارگر مبنی بر سخت و زیان‌آور بودن شغل آنان رسیدگی و در کمیته بدوی مربوطه رای مقتضی صادر شد که مستلزم درخواست بازنشستگی و پرداخت چهار درصد حق سختی کار و زیان آور به تامین اجتماعی است.

گلی گفت: برخی از مطالبات کارگران مانند سخت و زیان‌آور شناخته شدن کار در معادن، افزایش ضریب حقوقی، معوق شدن پرداخت حق سنوات به زمان بازنشستگی نیاز به اصلاح قوانین و تصمیم‌گیری در سطح ملی دارد که این موارد نیز از طریق طرح در شورای گفت‌وگوی استان و نهادهای مرتبط پیگیری خواهد شد.

دادستان مرکز استان سمنان افزود: همچنین مطالبه دیگر کارگران در خصوص انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت البرز شرقی از طریق هیات مدیره ذوب آهن اصفهان پیگیری و البته اتخاذ تصمیم از اختیارات آن هیات مدیره است.

در این نشست رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دامغان و مدیران کل استانی سازمان‌های بازرسی، تأمین اجتماعی، کار و رفاه اجتماعی و معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت و اعضای هسته معدن بسیج دانشجویی استان و اصحاب رسانه حضور داشتند.

ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ طی حادثه ای در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ طزره دامغان متعلق به شرکت البرز شرقی، ۶ معدنچی به نام‌های بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی‌صفت، در تونل محل حادثه انفجار معدن محبوس شدند که تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان آنان از تونل خارج شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید