244428

حدود ۲۰۰۰ نفر در معادن گلستان مشغول به کار هستند / بیشتر معادن زغال سنگ گلستان مشکل نقدینگی دارند و ماشین آلات آنها فرسوده است

دنیای معدن: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: ۱۱ معدن زغال سنگ در گلستان فعالیت می کنند و سرمایه گذاری در بخش معادن می تواند راهگشای بسیاری از گره های درآمدی و اشتغال زایی استان باشد.

به گزارش دنیای معدن از ایلنا درویش علی حسن زاده اظهار کرد: در استان ۶۲ معدن پروانه بهره برداری دارند که از این تعداد تعداد ۳۵ فقره معدن فعال هستند و باز هم از این تعداد ۱۱ معدن بیشترین فعالیت را در حوزه زغال سنگ دارند.

وی ادامه داد: میزان استخراج اسمی معادن در سال گذشته یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۱۳۲ تن بوده است که به کارگیری ظرفیت های بالقوه این بخش می­ تواند سهم قابل توجهی در ایجاد فرصت­ های شغلی و کاهش بیکاری و ارزش افزوده در استان داشته باشد.

حسن زاده افزود: استان ۶۲ معدن دارای پروانه دارد ولی متاسفانه هنوز نتوانسته به افزایش درآمد سرانه، خودکفایی صنعتی و ایجاد اشتغال برسد. متاسفانه بیشتر معادن زغال سنگ مشکل نقدینگی دارند و ماشین آلات آنها فرسوده است که نیازمند بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات است.

وی افزود: مردم و کشاورزان گلستان در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی دچار آسیب های فراوانی شده اند و فرصت هاش شغلی زیادی از بین رفت. در این زمان توسعه معادن می تواند نقش مؤثری در حوزه اشتغال آفرینی پایدار در استان داشته باشد. لذا با به روز رسانی خطوط استحصال و با پرداخت تسهیلات می تواند تحول بزرگی در زمینه اشتغال ایجاد کند.

حسن زاده بیان کرد: معادن گلستان در زمینه های زغال سنگ، سنگ لاشه و آهکی، صدف کوهی، ید، سیلیس، سنگ نسوز و آلوویوم فعالیت می کنند و در حال حاضر توسعه معادن کوچک از هدف های این اداره کل است. میزان تولید زغال سنگ استان در سال گذشته حدود ۱۸۰ هزار تن بوده است و شهرهای گرگان و آزادشهر دارای معادن سیلیس، سنگ نسوز و آلوویم هستند.

وی خاطرنشان کرد: گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی قرار گرفته مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در زمینه معدن است. از طرفی به کشورهای cis دسترسی کامل دارد. اتحادیه اوراسیا ظرفیتی بسیار مناسب برای برون رفت از موانع توسعه تجارت در شرایط تحریم اقتصادی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید