230266

تجمع کارگران معادن البرز شرقی در استان سمنان/ مهمترین مطالبات کارگران چیست؟

دنیای معدن ــ کارگران معادن شرکت البرز شرقی بار دیگر با تجمع در محل این شرکت در شهرستان شاهرود خواهان رسیدگی مسئولان این مجموعه و مسئولان استانی و شهرستانی به مطالباتشان شدند.

به گزارش دنیای معدن، طی روزهای اخیر کارگران شاغل در معادن زغال سنگ منطقه طزره دامغان متعلق به شرکت زغال سنگ البرز شرقی با تجمعی اعتراض آمیز خواستار رسیدگی مسئولان امر به مشکلات و مطالباتشان شدند.

کارگران زحمت کشی که در سال های اخیر، بیش از کار کردن در شرایط بسیار سخت اعماق زمین، مشکلات بیمه، قراردادهای نامطمئن و نبود امنیت شغلی آنان را آزرده کرده است.

گفتنی است، معادن زغال سنگ شرکت البرز شرقی واقع در منطقه طزره شهرستان دامغان جزء بهترین معادن کشور از نظر میزان ذخیره زغال سنگ محسوب می شود.

مطالبات کارگران معدن شرکت البرز شرقی چیست؟

یکی از مطالبات کارگران ابقای پیمانکار قبلی است و مطالبه دیگر این کارگران که اصلی ترین خواسته شان نیز هست اعلام درخواست استخدام رسمی شدند و یا قرارداد کار معین شدن با شرکت زغال سنگ البرز شرقی است.

حال باید دید پاسخ مسئولان مربوطه به این مطالبات چیست و چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده و یا در دست اقدام دارند؟

در همین زمینه بابک براتی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی این گونه پاسخ خبرنگار تسنیم را می دهد که عمده مطالبات کارگران معدن طزره دامغان حول دو موضوع است که یکی از آن ها تمدید قرارداد پیمانکار قبلی و ابقای او و دیگری تعیین تکلیف نوع قراردادها و استخدام رسمی و یا قرارداد کار معین با شرت زغال سنگ البرز شرقی است.

وی در مورد انتخاب پیمانکار جدید گفت: طبق قانون پیمانکاران باید دارای صلاحیت های لازم باشند؛ بنابراین ما طی تشریفات قانونی نحوه انتخاب پیمانکار معدن به این گونه است که مناقصه به کارگیری پیمانکار از طریق اطلاع رسانی رسمی و عمومی باید انجام شود و این روال انجام و هفت پیمانکار در این مناقصه شرکت کردند و از این میان پیمانکار واجد شرایط انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز شرقی به کارگران معدن طزره این اطمینان را داد که انتخاب پیمانکار جدید به نفع کارگران است و از این بابت نگران نباشد و بدانند حق و حقوقشان بهتر از گذشته تأمین می شود.

براتی در مورد جذب کارگران نیز گفت: مجوز قانونی باید در این زمینه وجود داشته باشد همان طور که مجوزی چندین ماه گذشته در مورد جذب ایثارگران به ما ابلاغ شد و در این خصوص اقدام شد؛ اما باید بگویم در حال حاضر مجوزی برای جذب نیروی استخدامی نداریم؛ به هر صورت پیگیری و مکاتبات ما در این زمینه با جدیت دنبال می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از کارگران حقوق معوقه ندارند و پرداخت ها انجام شده است و در این زمینه بدهی نداریم گفت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرارسیدن عید ارزاقی نیز برای نیروهای امانی و پیمانی در نظر گرفته ایم که به تمام کارگران این ارزاق داده می شود.

ابوطالب جلالی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با تأکید بر رسیدگی به مطالبات کارگران و رفع مشکلات آن ها در حوزه های مختلف و پرداخت حق و حقوق کارگران گفت: شرکت زغال سنگ البرز شرقی با بیش از سه هزار کارگر یکی از بزرگ ترین بنگاه های اشتغال زایی استان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: پیمانکار اجازه ندارد بر خلاف قانون عمل کند و شرکت زغال سنگ البرز شرقی نیز باید در این زمینه مراقبت و نظارت جدی داشته باشد که برابر قانون کار حق و حقوق کارگران اعطا شود.

معاون استاندار سمنان با اشاره به مطالبه کارگران که انجام قرارداد مستقیم با شرکت و پرداخت حق و حقوق بدون واسطه گفت: این موضوع در دست پیگیری است و باید قانون آن وضع و ابلاغ شود.

حقوق معوق کارگران معدن زغال سنگ آق دربند سرخس 11 ماهه شددانشجویان مطالبه گر برای حل مشکلات "کارگران معدن سوادکوه" آستین بالا زدند!/ «عنصر نامطلوب»، امشب در تلویزیونتحقق وعده رئیس جمهور در 20 روز / مشکلات کارگران معدن زغال سنگ پروده برطرف شد + فیلم

با توجه به اینکه کار کردن در معدن یکی از سخت ترین مشاغل جهان محسوب می شود؛ لازم است نگاه ویژه ای به کارگران شاغل در معادن شود و مطالبات و خواسته های آن ها به دقت از سوی مسئولان امر پیگیری و پاسخی مناسب به آن ها داده شود؛ تا در این شرایط که کشور چشم به رونق تولید با تلاش شبانه روزی کارگران دوخته است این ظرفیت بزرگ در کشور و استان سمنان با تعطیل و رکود مواجه نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید