226041

عضو انجمن فولاد در گفت و گوی اختصاصی با «دنیای معدن»‌:

آهن اسفنجی تهدیدی برای تولید فولاد/تعطیلی حداقل 110 شرکت در بخش خصوصی/بیکاری هزاران نفر

دنیای معدن- صبا نمایشی: کمبود برق و گاز در سال جاری بزرگترین ضربه را به تولید صنعت فولاد وارد کرده است، این در حالی است که ظرفیت های نصب شده به هدف 1404 نزدیک می شود اما بهره برداری از آنها به طور کامل جای سوال دارد. از سویی دیگر عدم توازن در زنجیره به دلیل کاهش تولید در برخی حلقه ها، قیمت افزایشی خواهد شد.

"سید رضا شهرستانی" عضو انجمن فولاد، درباره مشکل پیش آمده در حلقه "آهن اسفنجی" اظهار کرد: به علت بحران انرژی که در حوزه گاز در آستانه وقوع است، توازن زنجیره برهم خورده و قیمت آهن اسفنجی به شدت افزایش یافته و دیگر توجیهی برای تولید به ویژه برای بخش خصوصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولید با 2  هزار تومان زیان در هر کیلو همراه است و این موضوع با برنامه وزارت صمت برای عرضه در بورس می تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

به گفته شهرستانی، در حال حاضر تمام شمش تولیدی در بورس عرضه می شود و در 3  هفته اخیر قیمت شمش 3 درصد کاهش داشته اما در مقابل آهن اسفنجی به صورت قطره ای عرضه می شود.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال توازن هستیم باید در مقابل عرضه 100 درصدی شمش به میزان 120درصد آهن اسفنجی عرضه شود زیرا برای تولید 100 کیلوگرم شمش نیازمند 120 کیلوگرم آهن اسفنجی هستیم.

شهرستانی تاکید کرد: اگر چنین اتفاقی رخ ندهد متاسفانه شاهد تعطیلی حداقل 110 شرکت در بخش خصوصی و بیکاری هزاران نفر خواهیم بود.

وی اظهار کرد: البته راه دیگری نیز وجود دارد و آن برگشت به استفاده از فرمول قیمت گذاری بر مبنای شمش فولاد خوزستان است، روشی که 10 سال از آن استفاده می شد اما در دوره قبلی وزارت صمت متوقف شد. در این روش قیمت آهن اسفنجی 50 درصد قیمت شمش خوزستان محاسبه می شد.

شهرستانی به دنیای معدن گفت: پس از توقف این روش، وزارت صمت به سراغ شیوه نامه فولاد رفت و در مقابل مجلس نیز طرح فولاد را در دستور کار قرار داد. اما متاسفانه این طرح اشتباه است و بازگشت به روش گذشته بهترین تصمیم در شرایط فعلی است.

وی تاکید کرد: در صورتی که هیچ یک از دو راهکار اعلام شده استفاده نشود، در سال آینده 6  میلیون تن تولید فولاد کاهش خواهد یافت. درنتیجه وزارت صمت باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید