221717

چین به شرکت های بزرگ انرژی دستور داده تا تأمین انرژی مورد نیاز کشور را به هر قیمتی تضمین نمایند

دنیای معدن -بلومبرگ: به گفته منابع مطلع، مقامات دولت مرکزی چین به بزرگترین شرکت‌های دولتی این کشور، از زغال‌سنگ گرفته تا برق و نفت دستور دادند تا برای زمستان امسال به هر قیمتی که شده انرژی مورد نیاز کشور را تأمین نمایند.

به گزارش دنیای معدن، گفته می شود، این دستور مستقیماً از طرف جان هان ژنگ، معاون نخست وزیر که بر بخش انرژی و تولید صنعتی چین نظارت می کند، صادر گردیده و طی یک جلسه اضطراری در اوایل هفته گذشته با مقامات نهادهای نظارتی دارایی‌های دولتی پکن و آژانس برنامه ریزی اقتصادی این کشور اعلام شد. این در حالی است که مردم نسبت به خاموشی های اخیر در این کشور بسیار معترض هستند.

◀️معاملات آتی نفت ضررهای قبلی بورس نیویورک را جبران نمود. همچنین قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 1.4 درصد افزایش به 75.84 دلار در هر بشکه رسید.

◀️معاملات آتی گاز طبیعی در بورس نیویورک باعث افزایش سود گردید و سهام صادرکننده بزرگ گاز آمریکا چنیر انرژی (Cheniere Energy Inc) با افزایش مواجه شد.

◀️اما معاملات آتی زغال‌سنگ چین پیش از آن رکورد قیمتی بالاتری را به ثبت رسانید زیرا این کشور در آستانه تعطیلات یک هفته‌ای با کمبود سوخت روبروست.

◀️به دلیل افزایش تقاضای برق از کارخانه‌ها و کند شدن رشد تولید معادن، امسال قیمت‌ها بیش از دو برابر شده است. از طرف دیگر، این نشست اضطراری بر وضعیت بحرانی کنونی انرژی در چین صحه می گذارد.

◀️بحران شدید انرژی کشور را فرا گرفته است و چندین منطقه مجبور شده‌اند انتقال انرژی را به بخش‌های صنعتی محدود کنند، در حالی که برخی مناطق مسکونی حتی با خاموشی‌های ناگهانی مواجه شده‌اند.

◀️تنگنای انرژی در چین آشفتگی را در بازارهای جهانی کالاها به راه انداخته و باعث افزایش سردرگمی در همه بازار ها از کود گرفته تا سیلیکون شده است.

◀️تماس با شورای دولتی جمهوری خلق چین در خارج از ساعات اداری برای توضیح در این خصوص بی پاسخ ماند.

◀️بجارن شیلدروپ، تحلیلگر کالاهای اولیه (کامودیتی) در SEB گفت: من معتقدم، نوسانات در بازارهای انرژی با دستور دولت مرکزی تشدید خواهد شد.

◀️وی افزود بیانیه چین به من نشان می‌دهد که ما به هیچ وجه در آستانه رسیدن به آرامش نیستیم. در عوض به نظر می‌رسد که بازارها آشفته تر نیز خواهند شد. آنها برای پیروزی در یک مناقصه خرید یک محموله زغال‌سنگ یا گاز مایع طبیعی هر آنچه را که لازم است انجام می‌دهند.

◀️نخست وزیر لی کیچیانگ در پاسخ به نگرانی مقامات چینی وعده داد که تمام تلاش خود را برای حفظ رشد اقتصادی این کشور به کار خواهد بست.

◀️به گفته لی، رادیو ملی چین در دیدار با دیپلمات های خارجی اعلام کرده که دولت چین این اطمینان را به مردم می‌دهد که نیازهای معیشتی اولیه آنها مانند گذشته برآورده می‌شود و زنجیره های صنعتی و تأمین انرژی پایدار خواهد ماند.

◀️خانم گوسمن، رئیس شرکت مشاوره ای شرکت گاز ویستا مستقر در نیویورک می‌گوید: این اقدام چین تضمین عرضه انرژی را در دستور کار قرار می‌دهد.

◀️این خبر بسیار بدی برای دولت ها و مصرف کنندگان اروپایی است که تا پایان زمستان با افزایش قیمت گاز و برق مواجه خواهند شد، زیرا آنها برای تامین انرژی مورد نیاز خود با چین رقابت می‌کنند.

جعفری طهرانی

دیدگاهتان را بنویسید