243668

کمبود نقدینگی و ماشین‌آلات مانع اصلی فعال‌سازی معادن راکد هرمزگان است

دنیای معدن - مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اینکه استان هرمزگان در حوزه فعال سازی معادن بهترین رتبه را دارد، گفت: کمبود نقدینگی و همچنین کمبود ماشین آلات اصلی‌ترین مانع فعال‌سازی معادن راکد در این استان است.

به گزارش دنیای معدن، عباس جرجانی روز پنجشنبه در نشست کارگروه احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس استان هرمزگان افزود: در راستای همکاری با صندوق بیمه سرمایه گذاری‌های معدنی، آماده سرمایه‌گذاری و تامین ماشین آلات معدنی مورد نیاز این استان هستیم.

وی بیان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده با صندوق فعالیت‌های معدنی، معادنی که در خصوص تامین ماشین‌آلات دچار تعطیلی شده‌اند، می‌توانند فرم‌های خود را برای ما ارسال کنند و همچنین مقرر شد که معادن دارای چالش و مشکل را شناسایی کرده و به صورت ویژه، آن را حل و فصل کنیم.

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک توضیح داد: از اقدامات مهم انجام شده طی سال گذشته در طرح احیای معادن، اجرای بسته‌ های سرمایه‌ گذاری معدنی، شامل مجوزهای معدنی از جمله پروانه بهره برداری، گواهی کشف و محدوده‌ های اکتشافی بوده که با هدف تشویق سرمایه‌گذاران به طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد واحد فرآوری تدوین شده و در اختیار اداره‌ کل صمت استان ها قرار گرفت.

وی گفت: فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس و راکد، علاوه بر اشتغالزایی مناسب، ارزش افزوده قابل توجهی نیز برای معادن و منطقه ایجاد خواهد کرد.

جرجانی در خصوص میزان پرداخت تسهیلات به معادن از طریق صندوق فعالیت‌های معدنی برای بخش حقیقی را تا سقف پنج میلیارد تومان و برای بخش حقوقی بدون محدودیت اعلام کرد.

وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات از طریق صندوق شامل قوانین بانکی مانند چک برگشتی، سفته و بدهی معوقه است و سعی بر آن است برای بازگشت معادن به فعالیت، در کارگروه تسهیل از طریق مصوبه کارگروه تسهیل بخشی از آنها را برطرف کنیم.

تمام واحدهای معدنی غیرفعال تا پایان سال ۱۴۰۲ احیا می‌شود

[کمبود نقدینگی و ماشین‌آلات مانع اصلی فعال‌سازی معادن راکد هرمزگان است]

معاون هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی استانداری هرمزگان نیز در این نشست گفت: سال ۱۴۰۲ با یک رویکرد و عملکرد بهتر و قوت بیشتری به حوزه معادن استان ورود خواهیم کرد و امسال تمام تلاش مان را برای احیای تمامی واحدهای معدنی غیرفعال بکار می بریم.

عادل شهرزاد افزود: یکی از رویکردهای ما، در سال۱۴۰۲ این است که یک برنامه عملیاتی در حوزه معدن و رشد اقتصادی معادن داشته باشیم که باید به شکل ویژه به آن بپردازیم و واحدهای راکد این حوزه را فعال‌سازی کنیم.

وی تشریح کرد: در سال گذشته به شکل تخصصی در حوزه معادن هرمزگان مشکلات بررسی شد و بحث ایجاد زنجیره‌های ارزش را مبنا قرار داده ایم.

معاون استاندار هرمزگان بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه معادن سطح استان وجود دارد؛ باید بتوانیم معادن را دوباره فعال کنیم؛ موضوع دیگر شناسایی پهنه‌هایی است که در حوزه معدنی در سطح استان وجود دارند.

شهرزاد گفت: بر اساس فرمایش‌های رهبرمعظم انقلاب، امسال سال مهار تورم و رشد اقتصادی است و حوزه معدن ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارد و به فعالیت واحدهای معدنی بر تولیدات اقتصادی استان هم موثر هستند.

۵۰ واحد معدنی غیرفعال در هرمزگان به چرخه تولید بازگشت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نیز در ادامه به برنامه‌های فعال‌سازی معادن پرداخت و گفت: از سال گذشته تاکنون نزدیک به ۵۰ واحد معدنی در استان که دارای مشکلاتی از جمله نقدینگی، بازاریابی نامناسب و نبود ماشین آلات مناسب بوده، احیا و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

خلیل قاسمی، یکی از برنامه‌هایی تعیین شده برای سال جاری را نیز احیا واحدهای غیرفعال استان هرمزگان بر شمرد و بیان کرد: حمل و نقل بین المللی، تامین نقدینگی و تامین ماشین آلات از مهم‌ترین موارد توقف فعالیت معادن استان است.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان از لحاظ پرواناه بهره‌برداری رتبه ۱۵ کشور را دارد، یادآورشد: احصا مسایل و مشکلات معادن غیرفعال در راستای بازگشت به چرخه تولید از موارد مطرح شده در این نشست بود.

۳۰۰ معدن فعال دارای پروانه با احتساب ۱۰۰ معدن حوزه شن و ماسه در استان هرمزگان وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید