243464

نگرانی از ایجاد حباب در بورس/ روند صعودی و رو به رشد بورس ادامه دارد

دنیای معدن: یک تحلیلگر بازار سرمایه با پیش‌بینی اینکه شاخص بورس به سه میلیون واحد خواهد رسید گفت: جریان نقدینگی قطعا به سمت بازار سرمایه خواهد بود و غیر محتمل‌ترین حالت، ایجاد حباب در بورس است.

به گزارش دنیای معدن، این روز‌ها بورس شتابان می‎تازد و توانسته علاوه بر اینکه ضرر سهامداران را طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ جبران کند، بخشی از نقدینگی موجود در بازار‌های دلار و طلا را هم نصیب خود کند. اما آیا این روند بورس ادامه دارد یا همانند سال ۹۹ بورس، سرمایه‌های مردم را به نابودی خواهد کشاند؟

فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴، در پاسخ به اینکه آیا روند رو به رشد شاخص بورس، ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ گفت: طبیعی‌ترین شکل ممکن، حرکت سینوسی است؛ چنانچه در یک دوره سه تا پنج ساله اگر به شاخص‌ها نگاهی بیندازیم، شاهد فراز و نشیب‌هایی هستیم، اما درنهایت میل به سمت صعودی شدن، غالب است.

آقابزرگی در رابطه با دلایل روند صعودی شدن بازار سرمایه با اظهار تاسف گفت: میل به سمت صعودی شدن ناشی از متغیر‌های کلان اقتصادی از جمله تداوم رشد و افزایش حجم نقدینگی و عدم رشد اقتصادی مناسب است که درنتیجه، افزایش نرخ ارز‌ها و کاهش ارزش پول ملی را رقم می‌زند.

از وضعیت شرکت‌ها در بورس چه خبر؟

وی افزود: هرچند تحریم‌ها سایه سنگینی بر تولید و صنعت ما داشته‌اند، اما شاهد هستیم که شاخص ما به نسبت کاهش کپتال مارکت‌مان در قیاس با پنج سال پیش که بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار بود الان نصف شده و به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش سود شرکت‌ها و درآمد حاصل از فروش شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس، در کل کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم؛ یعنی کپتال مارکت شرکت‌ها کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: صحنه‌ای که در حال حاضر در بازار بورس مشاهده می‌کنیم کاملا با سال ۱۳۹۹ متفاوت است؛ این تفاوت هم از حیث شاخص‌هایی نظیر P به E و TTM، درآمد حاصل از فروش و حتی افزایش سود عملیات شرکت‌ها و صنایع مشهود است و هم شاهد اختلاف فاحش نرخ ارز دولتی (نیمایی) با نرخ ارز آزاد نسبت به سال ۱۳۹۹ هستیم. از طرف دیگر، با توجه به رشد نقدینگی به میزان ۱۷۰۰ همت که در سال جاری خواهیم داشت و اشباع بودن بازار مسکن و خودرو، پیش‌بینی می‌کنم که روند صعودی و رو به رشد در بورس ادامه خواهد داشت.

آقابزرگی با بیان اینکه این حجم استقبال از بازار سرمایه برای مقام‌های ناظر در بورس خوشایند نیست، گفت: از آنجا که بازار‌های دیگر به اشباع رسیده‌اند، هیچ مقصدی برای گسیل این میزان نقدینگی به جز بازار سرمایه و بورس وجود ندارد.

جریان نقدینگی قطعا به سمت بازار سرمایه خواهد بود

وی دستیابی به شاخص سه میلیون واحد را بسیار در دسترس دانست و گفت: در حال حاضر به هیچ عنوان حباب قیمتی در بازار بورس وجود ندارد. اکثر صنایع و شرکت‌ها در سطح ارزندگی قرار دارند؛ به ویژه آنکه شاهد حباب در بازار مسکن و خودرو هستیم، لذا جریان نقدینگی قطعا به سمت بازار سرمایه خواهد بود و غیر محتمل‌ترین حالت، ایجاد حباب در بورس است.

آقابزرگی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ بازار مسکن و خودرو مستعد جذب نقدینگی بود و بورس حباب داشت، در حالی که شرایط الان دقیقا برعکس شده است؛ مردم خودرو را بین پنج تا هشت برابر قیمت جهانی می‌خرند و قیمت ملک حتی از «بورلی هیلز» آمریکا گران‌تر شده است. از طرفی با توجه به سیاست‌هایی که برای کنترل رشد بازار وجود دارد و نگاه سرکوبگرایانه، در مورد بورس چنین مصداقی نخواهیم داشت، کما اینکه روز به روز شاهد رکورد‌های تازه‌تری هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید