235954

واردت ماشین آلات معدنی از تعطیلی معادن باید جلوگیری می‌کند

دنیای معدن: منطق و علم اقتصاد می گوید با آزاد کردن واردت ماشین آلات معدنی از تعطیلی صنایع و معادن باید جلوگیری کرد، چنین مطلبی در خصوص ماشین های سنگین و راه سازی در بودجه 1401 پیش بینی شد؛ حتی به واردات خودروهای استوک نیز مجوز داده شد و در نهایت واردات ماشین آلات با سقف مشخص در بودجه به تصویب رسید.

به گزارش دنیای معدن، محمد تقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در گفت و گویی در خصوص فرسودگی ماشین آلات معدنی بیان کرد: اقتضای کار صنعتی و تولیدی به روز آوری دستگاه‌ها و تجهیزات است، که قاعدتا از منظر رشد تکنولوژی و فناوری تجهیزات قدیمی باید به روز رسانی شوند، ماشین آلات معدنی فرسوده نیازمند تجدید و تغییر هستند.

وی ادامه داد: به دلیل حمایت از تولید داخل و با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و کلی نظام  باید برای جایگزینی ماشین آلات معدنی فرسوده از تولیدات شرکت های داخل کشور استفاده کنیم اما گاهی اوقات اساسا یا فناوری به مرحله ی مورد نظر نرسیده و یا تولید به مقدار انبوه انجام نمی شود و در این حالت تولید پاسخگوی میزان مصرف و نیاز ها نیست. 

وی در ادامه اشاره کرد: در شرایط یاد شده منطق و علم اقتصاد می گوید با آزاد کردن واردت ماشین آلات معدنی  از تعطیلی صنایع و معادن باید جلوگیری کرد، چنین مطلبی در خصوص ماشین‌های سنگین و راه سازی در بودجه 1401 پیش بینی شد؛ حتی به  واردات خودروهای استوک نیز  مجوز داده شد و در نهایت واردات ماشین آلات با سقف مشخص در بودجه به تصویب رسید.

نقد علی اظهار داشت: انشالله در آینده ی نزدیک اقدامات لازم برای اجرای این مصوبه صورت می گیرد البته ما معتقد هستیم سخت گیری در این زمینه ضرورتی ندارد، گاهی اوقات هیئت عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود سخت گیری هایی صورت گرفت اما با توجه به این که در بودجه مصوب شده انشالله اجرایی خواهد شد و با حمایت از تولید داخل، مقدار کسری ماشین آلات را با واردات جبران خواهیم کرد.

این نماینده در خصوص اقداماتی که دولت در زمینه ی نوسازی ماشین آلات باید انجام دهد، بیام کرد: نقدینگی و اعتباراتی که صنایع و معادن برای انجام کار باید داشته باشند از ضروریات است، مسائلی مانند تورم و قیمت دلار بخش خصوصی و مخصوصا معادن و صنایع کوچک را با مشکل نقدینگی مواجه کرده است، دولت در سیاست‌هایی که در غالب قانون بوجه دیده شده  باید حمایت های لازم را انجام دهد و این نقدینگی را تامین کند. 

وی در پایان افزود: تکالیف بانک ها در خصوص نقدینگی روشن است هر چند در بعضی از قسمت ها مانند قانون جمعیت و خانواده و وام زوج های جوان و....کم کاری های صورت گرفته اما دولت باید با نظارت و جدیت این مسئله را دنبال کند تا نقدینگی لازم در غالب تسهیلات اشتغال زایی  ای که در بودجه پیش بینی شده  است را در اختیار واحد های صنعتی و معدنی قرار دهد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید