235900

نایب رییس کمسیون صنایع مجلس مطرح کرد؛

ریشه بحران در تامین مواد اولیه صنایع معدنی و فولادی / تولیدکننده ماشین آلات داخلی کجا هستند؟

دنیای معدن-نایب رییس کمسیون صنایع مجلس گفت: ماشین آلات از مهم ترین ابزار تولید در بخش معدن هستند که بیشترین کاربرد آن ها در پروژه های راه سازی، معدنی و عمرانی است و به انواع مختلف با کاربردهای گوناگونی تقسیم می شوند. بر اساس قوانین و دستورالعمل های وضع شده در مهر و موم های گذشته، عرضه ی ماشین آلات معدنی کاهش چشمگیری یافته و این موضوع با توجه به تقاضای بالا، منجر به افزایش هزینه ی تأمین ماشین آلات معدنی شده است.

به گزارش دنیای معدن، سید جواد حسینی کیا در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ ارز طی مهر و موم های اخیر و همچنین فقدان سیاست های تشویقی برای نوسازی ماشین آلات فرسوده، ناوگان معدنی کشور از حیث عمر کاری، در وضعیت نامطلوبی به سر می برد.

او افزود: محدودیت در تأمین ماشین آلات معدنی و مشکلات ناشی از فرسودگی ناوگان معدنی کشور، از یک سو معادن کشور را با بحران تولید روبه رو و از سوی دیگر صنایع فولادی و معدنی را با بحران تأمین مواد اولیه مواجه خواهد کرد.

نبود توان تولید در شرکت های داخل کشور

نماینده ی مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل فرسودگی ماشین آلات معدنی همچنین متذکر شد: متاسفانه نبود توان تولید در شرکت های داخل کشور و ممنوعیت واردات سبب به وجود آمدن این فرسودگی شده به طوری که به صورت میانگین 20الی30 سال از سال تولید ماشین آلات معدنی می گذرد، عوامل ذکر شده حاکی از نیاز این ناوگان به نوسازی است.

سید جواد حسینی کیا در ارتباط با ایجاد زمینه های لازم برای رسیدن به نوسازی عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف باید دو اقدام صورت گیرد، مورد اول اینکه باید با واحد های تولید کننده ی داخلی قراردادی در فاصله ی زمانی مشخص منعقد شود تا لوازم و ماشین آلات مورد نیاز را تولید کنند. از سوی دیگر باید به صورت محدود این ماشین آلات وارد شوند تا کار معادن از رونق نیفتد .

وی در ادامه ی مطلب فوق اشاره کرد: دولت باید با یک برنامه ریزی شفاف به رونق تولید داخل کمک کند؛ در حال حاضر به دلیل عدم تولید، نقدینگی در این بخش ها به شدت کم است، از این جهت، باید واردات ماشین آلات معدنی به میران محدود و قابل کنترل صورت گیرد.

حسینی کیا در پایان در خصوص مشکلات موجود در تامین ارز برای واردات ماشین آلات معدنی نیز افزود: در زمینه ی تامین ارز برای واردات ماشین آلات معدنی مشکلی وجود ندارد و حتی اگر دولت توان تامین ارز برای این منظور را نداشته باشد، برخی از فعالان این حوزه می توانند، خود اقدام به واردات کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید