235622

رییس خانه معدن ایران مطرح‌کرد:

عدم نوسازی مناسب ناوگان معدنی در سال‌های گذشته/ طرح جامع وزارت صمت قابل تقدیر است

دنیای معدن- رییس خانه معدن ایران گفت: اگر نوسازی ناوگان معدنی در سال‌های گذشته به صورت منظم انجام می‌شد، امروز با مشکلی در این حوزه مواجه نبودیم، اما امروز تامین ماشین‌آلات در قالب طرحی جامع دیده شده که قابل تقدیر است.

به گزارش دنیای معدن، «محمدرضا بهرامن» امروز در گفت‌وگویی افزود: خانه معدن ایران مدافع ساخت داخل محصولات و ماشین‌آلات است و معتقدیم در صورتی که بتوانیم تامین‌کننده بخشی از نیازها باشیم، مشکلات کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ امروز باید بتوانیم تا حد امکان در زمینه بهبود کمّی و کیفی تولیدات داخلی کار کنیم تا بدین‌وسیله نیاز به واردات را به حداقل برسانیم.

بهرامن در عین حال بیان‌داشت: وقتی نمی‌توانیم تامین‌کننده نیاز صنعت معدن‌کاری کشور باشیم، باید با سهل‌ترین شیوه‌های ممکن نسبت به تامین نیازها اقدام کنیم.

رییس خانه معدن ایران خاطرنشان‌کرد: امروز معاونت معدنی وزارت صمت مسیر خوبی در این راستا تعریف کرده، مسیری که هم تولید داخلی را به معنای واقعی کلمه رصد کرده و مدیریت می‌کند و هم درخصوص چگونگی تامین سایر ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آنها در داخل وجود ندارد برنامه‌ریزی می‌کند.

وی یادآور شد: مسیر یاد شده در قالب طرحی جامع دیده شده و قابل تقدیر است.

بهرامن ادامه‌داد: اگر نتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تامین ماشین‌آلات در بخش معدن اقدام کنیم، هم بخش اکتشافات و هم بخش استخراج به‌ویژه در معادن بزرگ با چالش مواجه خواهند شد و نمی‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز را مطابق با سند چشم‌انداز تامین کنیم.

وی یادآوری‌کرد: کشور نیازمند دست‌کم ۲ میلیون متر اکتشافات است که ماشین‌آلات ما برای تحقق این مهم پاسخگو نیستند، همچنین دستگاه‌های موجود برای انجام اکتشافات عمقی مناسب نیستند.

رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: امروز مرحله بهره‌برداری از معادن بر اساس طرحی انجام می‌شود که ماشین‌آلات در آن تعریف می‌شوند، اما در کشورمان قادر به تعریف چنین طرح‌هایی نیستیم.

لزوم استفاده از ظرفیت صندوق بیمه فعالیت‌های معدن

وی ادامه‌داد: یکی از راهکارها در این زمینه، تامین مالی کافی صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدن از سوی ایمیدرو در راستای حمایت از ساخت داخل است تا بتواند به پیش‌خرید تولیدات پرداخته و از طریق ان.‌جی.اوها آنها را در اختیار فعالان معدنی قرار دهد.

بهرامن در عین حال تصریح‌کرد: تولیدکنندگان داخلی نیز باید در کیفیت تولیدات خود بر اساس استانداردهای روز اقدام کنند.

وی با تاکید بر مشخص بودن ساختار زمین‌شناسی کشور و ظرفیت‌های زیاد موجود در آن، افزود: با توجه به سیاست دولت بر افزایش صادرات غیرنفتی، بزرگترین پرچمدار این عرصه صنایع معدنی هستند.

رییس خانه معدن ایران اضافه‌کرد: بر این اساس، نگاه ما به توسعه این بخش باید از ابتدای خط باشد؛ یعنی بتوان ماشین‌آلات مورد نیاز برای اکتشافات و بهره‌برداری را تامین کرد.

وی گفت:‌ امروز متولی بخش معدن، امکانات و ماشین‌آلات مورد نیاز توسعه آینده بخش معدن را مشخص کرده که کارشناسانه است و باید خود را همگام با این برنامه توسعه‌ای تطبیق دهیم.

بهرامن با اشاره به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور در استان مرکزی در جریان بازدید از شرکت‌های بزرگ این استان، تاکید کرد: نظر آیت‌الله رییسی بر حمایت از ساخت داخل است و مصرف‌کنندگان نیز اولویت‌شان تامین از ماشین آلات داخلی است، اما کمیت و کیفیت این دستگاه‌ها نیز مهم هستند.

وی تصریح‌کرد:‌ در این راستا، نباید با اطلاعات نادرست برای فعالان معدنی دغدغه ایجاد یا عرصه را برای فعالیت دلالان فراهم کرد که به التهاب قیمت‌ها خواهد ان جامید.

رییس خانه معدن ایران یادآور شد: آخرین بار پیش‌نویس چگونگی عرضه ماشین‌الات معدنی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت این ماشین‌آلات در بازار کاست و قیمت‌های کاذب آنها را شکست؛ این مساله اهمیت سیاست‌های درست متولی بخش معدن و اطلاع رسانی درست را می‌رساند.

وی گفت: اکنون قیمت ماشین‌آلاتی مثل بیل مکانیکی در بازار کاذب است و معتقدیم واردات آنها بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از قیمت‌های فعلی خواهد کاست.

عدم نوسازی مناسب ناوگان معدنی در سال‌های گذشته/ طرح جامع وزارت صمت قابل تقدیر است

هپکو

بهرامن، شرکت هپکو را دارای تجربه بزرگی در زمینه ماشین‌آلات معدنی توصیف کرد که زمانی بیل مکانیکی‌ها زیر ۴۰۰، بلدوزر با ظرفیت تا ۱۵۵، لودر تا ظرفیت ۴۷۰، گریدرهای مورد نیاز بخش و دامتراک‌های تا ۶۰ تن را تامین و مونتاژ می‌کرد، اما در دوره‌ای از چرخه تولید خارج شد، به‌طوری که طی دو سال گذشته با کمبود شدید بولدوزر در کشور مواجه بودیم و با دو برابر قیمت واقعی در بازار عرضه می‌شد.

وی تاکید کرد:‌ امروز باید ضمن مراقبت و حمایت از تولید داخل، از سایر مصرف‌کنندگانی که مجبور به واردات ماشین‌آلات هستند نیز حمایت کنیم.

پیشتر معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: بیش از ۱۵‌هزار دستگاه ماشین‌‌آلات معدنی با عمر بیش از ۲۰سال در ناوگان صنایع معدنی وجود دارد که نیازمند نوسازی و جایگزینی است.

«رضا محتشمی‌‌پور» افزود: بخشی از این ماشین‌‌آلات قابلیت بازسازی دارند، اما بقیه آنها باید از طریق واردات تامین شوند.

وی تاکید کرد: آزاد شدن واردات ماشین‌‌آلات معدنی فقط منحصر به ماشین‌‌آلاتی است که توانی برای ساخت داخل آنها وجود ندارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ادامه‌‌ داد: واردات ماشین‌آلات معدنی بدون سابقه ساخت در داخل کشور، بدون محدودیت آزاد شده است، به این ترتیب، چشم‌انداز خوبی در بخش تجهیزات صنعت معدن در آینده پیش‌بینی می‌شود.

جمعه گذشته (۳۱ تیرماه) آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور، در جریان سفر به استان مرکزی و در بازدید از  مجتمع صنایع آذرآب در جمع کارگران این واحد تولیدی، افزود: هپکو و آذرآب نمادهای غرور و اعتماد به نفس ملی هستند، این واحدهای تولیدی را احیا می‌کنیم و نمی‌گذاریم بیش از این لطمه ببینند.ایرنا

 

دیدگاهتان را بنویسید