230577

تعطیلی معادن با ممنوعیت واردات ماشین‌‌‌آلات سنگین

دنیای معدن: تعطیلی در کمین معادن ایران است. نایب‌‌‌رئیس خانه معدن بر این باور است، ممنوعیت واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی و هزینه‌‌‌های سرسام‌‌‌آور تامین آنها موجب شده است تا معادن کوچک و متوسط رو به تعطیلی بروند و معادن بزرگ با ۵۰‌درصد ظرفیت خود فعالیت کنند؛ این یعنی فاجعه برای معدن. حمیدرضا امیریان با انتقاد از ممنوعیت واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی گفت: متاسفانه چند سال است با سیاست‌‌‌های غلط، دامپتراک ۱۰۰ یا ۱۵۰تن، دستگاه‌های بارگیری ۲۰۰ یا ۳۰۰تن و امثال آنها را که ماشین‌‌‌آلات خط تولید مواد معدنی محسوب می‌‌‌شوند، به عنوان خودروی معمولی در نظر گرفته و همان‌طور که واردات خودرو را ممنوع کردند، واردات این ماشین‌‌‌آلات را هم ممنوع کرده‌‌‌اند.

به گزارش دنیای معدن، نایب‌‌‌رئیس خانه معدن در گفت‌‌‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: این در حالی است که مواد معدنی مثل آهن، مس و... در کشور به‌عنوان مواد اولیه در تولید داخلی استفاده شده و موجب اشتغال‌زایی می‌شوند یا صادر می‌شوند و ارزآوری دارند. وی با اشاره به اینکه بهانه ممنوعیت این ماشین‌‌‌آلات حمایت از تولید داخلی است، تاکید کرد: متاسفانه کسی دقت نمی‌کند که بسیاری از این ماشین‌‌‌آلات اصلا در داخل تولید نمی‌شوند. کدام تولیدکننده داخلی ماشین دامپتراک ۱۰۰تن تولید کرده است. ماشین‌آلات معدنی ماشین‌آلات فوق سنگین هستند و در دنیا تولیدکننده‌های محدودی دارند و تعداد آنها شش یا هفت‌تولیدکننده بیشتر نیست. در شرایط فعلی نمی‌توانیم بگوییم که می‌خواهیم در کنار اینها تولید کنیم و اصلا کشور آن‌قدر نیاز ندارد که بخواهیم تولیدکننده مستقل آنها باشیم.

امیریان افزود: از طرفی برخی این موضوع را با موضوع دستگاه‌‌‌ها و ماشین‌‌‌آلات سبک‌‌‌تر معدنی مثل بیل‌‌‌های کلاس ۲۰تن که در معادن کوچک استفاده می‌شوند، گره می‌‌‌زنند. برخی تولیدکننده‌‌‌های داخلی اینها را تولید می‌کنند؛ ولی متاسفانه به تعداد بسیار کم و محدود. به‌عنوان مثال، خود بنده از اردیبهشت‌ماه منتظر یک‌دستگاه بیل هستم که قرار است شرکت دلتاماشین آن را به من تحویل دهد. این شرکت شهریورماه قیمت آن را دوبرابر کرد و باز هم نتوانسته است تحویل دهد. ممنوع کردن واردات ماشین‌آلات معدنی، به منزله به تعطیلی کشاندن معادن کشور است.  وی با بیان اینکه ۵‌هزار معدن متروکه در کشور وجود دارد که باید راه‌اندازی شوند و ۳‌هزار معادن تولید شن و ماسه داریم که برای ادامه فعالیت احتیاج به ماشین‌آلات معدنی دارند، ادامه داد: با محاسبه می‌بینیم که اگر بخواهیم به هر معدن دو دستگاه بدهیم، به حدود ۱۰‌هزار دستگاه متوسط نیاز داریم. اما تولیدکننده‌ داخلی ۱۰‌درصد این میزان را هم تولید نمی‌کند. بنابراین با ممنوعیت واردات، معادن ما فعال نمی‌شود. به‌علاوه واردات ماشین‌‌‌آلات فوق‌سنگین را هم ممنوع می‌کنند و تولید پایین می‌‌‌آید.

نایب‌‌‌رئیس خانه معدن تاکید کرد: در حال حاضر، اکثر معادن بزرگ دچار افت تولید هستند. برخی می‌‌‌گویند این‌طور نیست و مثلا میزان تولید کاتد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این درست است؛ اما اگر وارد معدن شوند، می‌بینند به دلیل اینکه ماشین‌‌‌آلات نبوده، ظرفیت کار پایین آمده و مجبور شده‌‌‌اند فقط ماده معدنی برداشت کنند و باطله برداشت نمی‌‌‌کنند. دو، سه سال دیگر این موضوع اثر مخرب خودش را نشان می‌دهد؛ زمانی که می‌‌‌خواهند عقب‌ماندگی‌‌‌های باطله‌‌‌برداری را جبران کنند. آن زمان حتی اگر‌ هزار دستگاه هم اختصاص دهند، چون ترافیک جاده‌‌‌ها اجازه نمی‌‌‌دهد، در نهایت توقف و افت تولید شدیدی را در کشور شاهد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت واردات فقط رانتی را به جیب برخی وارد می‌کند، گفت: دستگاهی که ۱۳۰‌هزار دلار قیمت دارد، در اینجا باید ۵/ ۹میلیارد تومان برای خرید آن پول داد. چون دستگاه وارد نمی‌شود و تعداد محدود است، قیمت‌های خرید سر به فلک کشیده است. به‌علاوه اجاره این ماشین‌‌‌آلات هم به طرز سرسام ‌‌‌آوری بالا رفته است. در نتیجه شاهد تعطیلی و توقف معادن کوچک و متوسط و همچنین عقب‌‌‌ماندگی و عدم‌اجرای برنامه معادن بزرگ هستیم. حدود ۳‌هزار معادن شن و ماسه داریم که یکی‌یکی در حال تعطیلی هستند. در مورد معادن بزرگ هم شاهد هستیم که به جای ۵/ ۲میلیون مترمکعب عملیات معدنی در ماه ۲/ ۱میلیون مترمکعب کار انجام می‌شود؛ یعنی ۵۰‌درصد کار عقب می‌‌‌افتد؛ بنابراین فاجعه بزرگ است.

امیریان یادآوری کرد: تیم فعلی در دولت متوجه این نکات شده‌؛ اما برخی مسائل سیاسی موجب شده است تا آن جرات و جسارت آزاد کردن واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی را نداشته باشند. تحریم باعث شده است که نتوانیم ماشین صفر بخریم. ما باید ماشین‌‌‌آلات دست‌دوم بخریم که این ماشین‌‌‌آلات هم تحریم داخلی شده‌‌‌اند و خودمان با دست خودمان گرهی زده‌‌‌ایم که کار انجام نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید