229435

معدن تاش سرمایه ای که بیخ گوش خوابیده و مواد اولیه ای که به اجبار وارد می شود

دنیای معدن: رئیس هیات مدیره شرکت آلومینای جاجرم گفت: معدن تاش یکی از معادن تنها شرکت تولید پودر آلومینا در ایران است.

به گزارش دنیای معدن، تورج زارع در گفت و گویی، با اشاره به اینکه این معدن در استان سمنان قرار دارد، اظهارکرد: مدتی است که این معدن به علت مسائل اجتماعی تعطیل شده و اجازه برداشت را به این شرکت نمی دهند.

وی با تصریح بر اینکه متاسفانه از برداشت بوکسیت موجود در این معدن به علت آوردن دلایل واهی گرفته شده است، گفت: شرکت آلومینای جاجرم از لحاظ میزان تامین مواد معدنی(بوکسیت) در داخل ایران با مشکل مواجه نیست و مشکلی که با آن مواجه است بحث کیفیت بوکیست مورد نظر است.

زارع افزود: معدن تاش از بوکیست باکیفیتی برخودار است اما اجازه برداشت آن از این معدن که متعلق به دولت است، داده نمی شود.

وی ادامه داد: این امر سبب شده تا شرکت آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز باکیفیت خود به سوی واردات مواد اولیه پیش رود که در همین راستا در حال حاضر واردات از ترکیه را آغاز کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت آلومینای جاجرم با تصریح بر اینکه سرمایه ای عظیم بغل گوش شرکت آلومینا خوابیده اما برای ادامه کار و انجام طرح های توسعه ای مجبور به واردات مواد اولیه هستیم،بیان کرد: واردات بوکیست از ترکیه به تازگی آغاز شده است و حدود ۱۰ هزار تن تاکنون وارد شده است.

هزینه های زیاد آلومینا برای اکتشاف معادن جدید

تردال مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم نیز چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، گفت: معدن تاش یکی از معادن شرکت آلومینای جاجرم است که ماده اولیه مورد نیاز خود (بوکسیت) را از این محل تامین می کرد.

وی با اشاره به اینکه این معدن در استان سمنان قرار دارد، اظهار کرد: از سال ۹۸ به علت بروز برخی از مشکلات، دیگر اجازه برداشت بوکسیت از این معدن به شرکت داده نشد.

تردال افزود: برای اینکه شرکت بتواند از مواد معدنی این معدن استفاده کند، جلسات زیادی با حضور مسئولان ایمیدرو، سمنان و شاهرود برگزار شد اما نتیجه بخش نبود.

وی با تاکید بر اینکه مواد معدنی موجود در معدن تاش، بسیار باکیفیت و مناسب بود، ادامه داد: عدم اجازه برداشت از این معدن از سوی استان سمنان سبب شده تا شرکت آلومینای جاجرم متحمل هزینه های زیادی برای پیدا کردن و اکتشاف معادن جدید در استان های دیگر شود.

تردال تصریح کرد: این امر حتی موجب شده تا آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه خود به سوی واردات بوکسیت از خارج کشور گام بردارد.

وی خرید بوکسیت از بخش خصوصی را از دیگر راه های تامین مواد اولیه این شرکت بیان کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید