241910

پیش‌بینی بورس شنبه 13 اسفند 1401

دنیای معدن: شاخص کل بورس در آخرین روز کاری این هفته در حالی با ریزش ۱۶ هزار و ۳۵۰ واحدی تا سطح یک میلیون و ۸۲۱ هزار و ۷۶۹ واحد پائین آمد که همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است روز شنبه بازار آرام و تا حدودی منفی را تجربه خواهیم کرد.

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس روز چهارشنبه با ریزش ۱۶ هزار و ۳۵۰ واحدی تا سطح یک میلیون و ۸۲۱ هزار و ۷۶۹ واحد پائین آمد.

پس از چهار روز متوالی مثبت از ابتدای هفته اخیر، تابلوی معاملات با رنگ سرخ کار خود را به پایان رساند تا بورس بعد از رکورد‌های جدید کمی عقب بنشیند.

با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار سهام در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد رشد کرده است.

ارزش معاملات بازار سرمایه

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۳ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۹ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود که ۶۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

در آخرین روز کاری این هفته، ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۰ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان رسید.

ریزش بورس با کاهش ناگهانی دلار

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: کاهش شاخص کل بی ربط به کاهش ناگهانی قیمت دلار نیست.

وی با بیان اینکه در پایان سال با فشار عرضه به دلیل فروش بیشتر شرکت‌ها روبرو می‌شویم، ادامه داد: به نظر می‌رسد بورس شنبه روز نوسانی دیگری را در پیش داشته باشد.

سردرگمی بورس در میان اخبار برجامی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سایه اتفاقات سیاسی در جریان نیز سهامداران را در ابهام قرار داده است، در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اظهار نظر مقامات ایرانی که از تمایل طرف‌های خارجی برای احیای برجام خبر می‌داد در تقابل با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «احیای برجام ماه‌ها است که در دستور کار نیست» قرار گرفته است.

دارابی ادامه داد: فشار این دست اخبار ضد و نقیض بر بازار احتمالا فعلا از رشد بیشتر بازار سرمایه جلوگیری کند.

رشد دوباره بورس نزدیک است

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بورس به دلیل اینکه در تورم از سایر بازار‌ها عقب مانده است، گفت:، اما اینکه ادامه رشد بازار از چه زمانی آغاز می‌شود هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: شاخص کل بورس به نقطه مهمی رسیده که افزایش عرضه‌ها در این نقطه، طبیعی است. هرچه عرضه‌ها بیشتر شود و بازار بتواند اثر منفی این عرضه‌ها را بگیرد، بهتر هم هست. دقیقا در این چند روز همین اتفاق در حال رخ دادن بوده و به زودی می‌توانیم شاهد حرکات پرشتاب‌تر در شاخص کل باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید