241509

وضعیت بورس در هفته‌ای که گذشت

دنیای معدن: شاخص کل بورس در چهارمین هفته بهمن‌ماه روند نزولی به خود گرفت؛ با وجود این روند نقدینگی از بازار خارج شد؟

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس برخلاف هفته اخیر روند نزولی تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران هفته اخیر روی عدد یک میلیون و 558 هزار واحدی بود و این هفته به یک میلیون و 524 هزار واحدی رسید و افت 2.2 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم‌وزن همسو با شاخص کل بورس حرکت و افت 2.2 درصدی داشت. همچنین شاخص فرابورس به رسیدن به ارتفاع 19 هزار و 913 واحدی کاهش 1.8 درصدی را ثبت کرد.

ارزش معاملات بورس چقدر شد؟

این هفته همانند هفته اخیر تنها چها روز کاری را تجربه کرد اما به واسطه اخبار منفی با کاهش میانگین ارزش معاملات هفتگی روبه‎رو شد. بر اساس آمار ارزش معاملات در روز یکشنبه 3 هزار و 382 میلیارد تومان، روز دوشنبه 3 هزار و 351 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 3 هزار و 281 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 2 هزار و 997 میلیارد تومان بود که مجموع ارزش معاملات به 13 هزار و 11 میلیارد تومان رسید.

این هفته نیز همانند هفته اخیر شاهد خروج نقدینگی در چهار روز کاری بودیم و طبق این موضوع روز یکشنبه 361 میلیارد تومان، روز دوشنبه 174 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 504 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 358 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. در نهایت این هفته هزار و 397 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار سرمایه ثبت شد.

در این هفته شاهد افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بودیم که این موضوع نتوانست حتی به صورت هیجانی روی بازار سهام تاثیر بگذارد؛ چرا که بازار درگیر ابهامات عرضه خودرو در بورس کالا است و تا زمانی که وضعیت این عرضه مشخص نشود وضعیت معاملات این چنین باقی می‌ماند.

کاهش تولید در صنایع بورس

شاخص‌های تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی تحت تأثیر قطعی گاز صنایع و جهش نرخ ارز، در در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل به ترتیب ۸/۶ و ۷/۶ درصد کاهش یافته است؛ اما این شاخص‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۷/۲ و ۱۳/۵ درصدی مواجه شده است.

طی دی ماه امسال، شاخص تولید شرکت­‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه قبل با کاهش ۶/۸ درصدی مواجه شده است. طی این دوره، تنها رشته فعالیت کک و پالایش افزایش در شاخص تولید داشته است و سایر رشته فعالیت‌ها کاهش در شاخص تولید را ثبت کرده‌اند که بیشترین کاهش متعلق به رشته فعالیت‌های کاشی و سرامیک، سیمان و چوب و کاغذ است. همچنین در این دوره، تنها رشته فعالیت کک و پالایش در افزایش شاخص تولید سهم داشته است و رشته فعالیت‌های تجهیزات برقی، کاشی و سرامیک و خودرو و قطعات بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید