238989

تلاش شاخص بورس برای ماندن روی یک میلیون و 400 هزار واحد/ اجرای وعد های سازمان لازمه جبران زیان مردم است

دنیای معدن: در هفته ای گذشته برخی از گروه ها همچون غذایی ها، پالایشی ها و خودرویی ها بیشترین حجم نقدینگی را جذب کرده اند و به گفته کارشناسان برخی از نمادهای این گروه ها می توانند عامل رشد بازار در هفته های پیش رو باشند.

به گزارش دنیای معدن، بازار سرمایه بعد از اینکه از ابتدای هفته اخیر یک نوسان رو به بالا پیدا کرد و شاخص کل بورس مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را شکست و بعد به سمت مقاومت یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد حرکت کرد به دلیل افزایش عرضه حقوقی ها این اتفاق نیفتاد و شاخص کل بورس به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برگشت و کف سازی شاخص در حال اتفاق افتادن است.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در هفته اخیر برخی از گروه های بازار همچون غذایی و خودرویی لیدر بازار بودند، گفت: از آنجایی که شرکت های مواد غذایی بعد از اینکه ارز ترجیحی حذف شد و قیمت کالاها هم واقعی شدند باعث رشد حاشیه سود شرکت ها شده است و تقاضا برای خرید سهام این گروه ها افزایش یافته است. همچنین گروه خودرویی به دلیل عرضه مدل های جدید در بورس کالا داشته اند این پیش بینی را به وجود آورده اند که زیان انباشته خودروی ها کاهش می یابد و در ادامه نمادهای خودرویی به سمت روند صعودی پیش بروند.

علیرضا ساداتی با بیان اینکه حفظ قیمت نفت بالای ۹۰ دلار باعث شده کرک اسپرد نمادهای پالایشگاهی بالا برود، افزود: این چشم انداز باعث شد تا تقاضا برای نمادهای پالایشگاهی هم افزایش یابد و حجم معاملات در بازار بالا برود تا جایی که در ابتدای هفته ارزش معاملات به بالای ۶ هزار میلیارد تومان هم رسید اما در پایان هفته کمی افت داشته و این به دلیل خروج نوسان گیرها از معاملات سهام است.

او با تاکید بر اینکه ریسک های زیادی در شرایط کنونی بورس را تهدید می کند، اظهار کرد: از یک سو هنوز جزئیات لایحه بودجه منتشر نشده و از طرف دیگر نوسانات قیمت ارز که در نتیجه تعویق در مذاکرات برجام است باعث شده برخی از نمادهای وابسته به قیمت ارز نوسان رو به پایین پیدا کنند و این موضوع شاید بزرگترین چالش بورس در مقطع کنونی است.

 

بازار سرمایه به حال خود رها شده است

در سال های اخیر بازار سرمایه تقریبا به حال خود رها شده و برنامه های که سازمان بورس وعده داده بود که از طریق صندوق تثبیت اجرایی کند را به طور کامل اجرایی نکرده بود و همین موضوع باعث شده برخی از نمادها بیش از ۷۰ درصد افت داشته باشند و حالا بعد از یک سال از تغییر مدیریت سازمان بورس بسته ای ده ماده ای ارائه کرده که بر مبنای آن بازار در کوتاه مدت حمایت خواهد شد و همین سیاست ها زمینه رشد نمادهای مستعد در یک هفته اخیر را فراهم کرده است، اما اینکه در ادامه چه اتفاقی بیفتد به تلاش این سازمان برای اجرای سیاست ها بستگی دارد

همچنین یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار جهانی بعد از یک رکود در هفته های اخیر تقاضای خوبی برای کامودیتی ها داشته است، گفت: همین افزایش تقاضا برای کامودیتی ها که تا حدودی تحت تاثیر تقاضا از سوی شرکت های چینی بوده است باعث شده است تا بازار سرمایه ایران هم شاهد تحرکاتی شود.

مهدی دلبری با بیان اینکه بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است، تصریح کرد: به طور قطع تغییر قیمت کامودیتی ها می تواند بازار سرمایه را به سمت بالا هول دهد، اما در شرایط کنونی مسائلی همچون تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها، قیمت گاز صنایع و ... در لایحه ای بودجه ۱۴۰۲ تعیین تکلیف نشده است و می تواند در ادامه رو معاملات بورس تاثیر بگذارد.

او با تاکید بر اینکه حمایت دولت از بازار سرمایه منجر به کف سازی شاخص از همین محدوده خواهد شد، اظهار کرد: حجم معاملات بازار به صورت پایدار رشد نکرده است و اگر این اتفاق بیفتد به دلیل اینکه می تواند روی اعتماد سرمایه گذاران تاثیر بگذارد زمینه ورود نقدینگی بیشتری به بازار فراهم می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید