238205

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۳ آبان/ وعده‌ها به جایی نرسید

دنیای معدن: دیروز شاخص کل بورس روند اصلاحی داشت، با توجه به معاملات امروز تالار شیشه‌ای فردا چه شکلی به خود خواهد گرفت؟

به گزارش دنیای معدن، شاخص کل بورس دیروز دوشنبه دوم آبان ماه روند نزولی داشت. شاخص کل با افت ۱۹ هزار و ۶۳ واحدی به محدوده یک میلیون و ۲۷۷ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن در محدوده ۳۷۳ واحدی ایستاد.

امروز بش از ۸۰ درصد نمادی بازار سرخ‌پوش بودند. همچنین ارزش معاملات بازار سهام به هزار و ۹۹۱ میلیارد تومان رسید و ۲۷۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه داشتیم.

در بورس دیروز از همان ابتدای کار شاهد برتری عرضه‌ها به تقاضا بودیم و شاید بتوان نماد فولاد را به عنوان یکی از عوامل اصلی ریزش سنگین بازار نام برد. ثبت سهام جایزه این شرکت در پرتفوی سهامداران باعث شد که فشار فروش زیادی بر این سهم در تابلوی معاملات ایجاد شود و تاثیر زیادی را بر میزان کاهش نماگر اصلی بازار داشته باشد.

در هفته اخیر و این هفته مسولان برای چندمین بار وعده حمایت از بورس را دادند. اما تا به جای اینجا کار به جای رشد شاخص نزول کرده و به نظر می‌رسد حمایت‌ها در راستای ریزش بازار سرمایه است.

بازار سرمایه تجربه بد و تلخی از حمایت‌ها دارد. برای نمونه رئیس جمهور در ابتدای کار خود از بورس حمایت کرد و وعده رشد آن را داد. اما روند معاملات به گونه دیگری پیش رفت و شاخص تا کانال ۱٫۲ میلیونی سقوط کرد. این وضعیت را می‌توان به سایر حمایت‌های بازار نیز نسبت داد. یعنی مسولان هر وقت از بازار حمایت می‌کنند، بورس روند نزولی به خود می‌گیرد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند که با توجه تحولات سیاسی و اقتصادی انتظار می‌رود که بازدهی این ماه و این هفته بورس نیز منفی باشد. البته با توجه به افزایش قیمت دلار و انتشار گزارش‌های شش ماهه انتظار می‌رود که شاخص کل بورس روند نسبتا متعادلی داشته باشد.

در هفته احیر اغلب شرکت‌ها، گزارش‌های فصلی خود را منتشر کردند و وضعیت عملیاتی و سودآوری آنها ادامه‌دار بوده اگرچه برخی نیز با چالش مواجه شده‌اند. ریزش بازارهای جهانی از یک سمت و عدم توقف روند تورم طی ماه‌های اخیر از سمت دیگر تاحدودی باعث شده که شرکت‌های بزرگ تاحدودی در نرخ فروش محصولات و شرکت‌های کوچک با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شوند اما فعلا شرایط بهتر از فصول ابتدایی سال قبل دنبال می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید