243255

قابلیت تبدیل شدن به مرجع آزمایش‌های شیمی مواد معدنی در منطقه را داریم

دنیای معدن- رئیس آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، تاکید کرد کشور با توجه به توانمندی‌های کارشناسان، دانش فنی و نوآوری‌های عملیاتی و پژوهشی در زمینه آنالیزهای شیمیایی مورد نیاز صنایع معدنی، توان تبدیل شدن به مرجع منطقه‌ای و حتی مطرح شدن در عرصه جهانی را دارد.

به گزارش دنیای معدن، «عفت رضایی» در گفت‌وگو با روابط عمومی مرکز گفت : ارزیابی سالیانه مرکز استرالیایی Geostats و کسب رتبه برتر در ارزیابی‌های سالانه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نشاندهنده قابلیت‌های ویژه آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران است.

رضایی یادآوری کرد: بخش شیمی متعهد به رعایت دقیق استانداردهای سرعت، دقت، صحت و کیفیت رایج ملی و بین‌المللی است و سالیانه در ممیزی ایزو ۱۷۰۲۵ شرکت می‌کند.

به گفته وی، استانداردسازی فعالیت‌های معدنی از مرحله آغازین تا بخش ارتباط مناسب با مشتری (CRM) اهمیت زیادی دارد و یکی از مهمترین بخش های آن بررسی صحت آنالیزهاست.

رضایی ادامه داد: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، تهیه استانداردها در این صنعت خط زمانبر و پرهزینه است. از سوی دیگر استخراج و استحصال فلزات راهبردی به دلیل رویکرد کشورها به توسعه روش‌های زیست‌محیطی انتشار کربن کمتر اهمیت دارد اما در این زمینه نیز استانداردهای فلزات راهبردی را به ایران نمی‌فروشند.

«بخش آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران این امکان را دارد که در زمینه خودکفایی در استخراج استانداردهای صنایع معدنی و استحصال این استانداردها برای عناصر و فلزات راهبردی موثر باشد».

امکان جایگزینی روش‌هایی نوین آنالیز شیمیایی مواد معدنی

رئیس آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به حضور متخصصان جوان و کسب دانش فنی و سال‌ها تجربه در زمینه آنالیز آزمایش‌های شیمیایی معدنی یادآوری کرد: در مورد عناصری مانند طلا استفاده از روش‌های پیشرفته مانند فوتون اسی (Photon Assay) به جای فایر اسی (Fire Assay) علاوه بر کاهش زمان آنالیز و هزینه آماده‌سازی اولیه، از نظر محیط‌زیستی نیز روش ایمن محسوب می شود.

به گفته وی، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی این آمادگی را دارد که اینگونه فناوری‌های پیشرفته را که فقط در استرالیا و کانادا استفاده می شود، به کار گیرد و خدمات منحصر به‌فردی در سطح فراملی عرضه کند.

رضایی ادامه داد: موضوع آنالیز زغال و کک به طور ویژه در دستور کار ماست و با بهره‌گیری از امکانات منحصر به‌فرد مرکز، این فرصت وجود دارد که با «راه‌اندازی آزمایشگاه جامع آنالیز زغال» بتوانیم به عنوان آزمایشگاه مرجع منطقه در این عرصه شناخته شویم.

«خرید دستگاه‌های مانند LECO 832 که مخصوص آنالیز ترکیبات زغال و کک است، امکان تعریف طرح‌های فراوری در این عرصه را بیش از گذشته فراهم خواهد کرد».

حساسیت آنالیز شیمی برای گوهرشناسی

رئیس آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یادآوری کرد: استهلاک تجهیزات این بخش به سبب حجم زیاد نمونه‌ها و تصاعد بخارات اسیدی زیاد است و به رای دستیابی به نتایج دقیق لازم است دستگاه‌ها قبل از پایان عمر مفید و ازکارافتادگی جایگزین شوند.

به گفته رضایی، خرید دستگاه‌هایی مانند ICP-OES (که به عنوان قلب مرکز محسوب می‌شود) و همچنین تامین قطعات و تلاش برای تامین و نگهداری دستگاه‌های موجود می‌تواند تداوم خدمت‌رسانی این بخش را تضمین کند.

رضایی ادامه داد: با توجه به نوع فعالیت‌های مرکز و تجربیات فراوان بخش شیمی و کانی‌شناسی، می‌توان از دستگاه‌هایی مانند ICP-MS-Laser Ablation برای آنالیز کمّی عنصری و ایزوتوپی با حساسیت بالا استفاده کرد که مهمترین کاربرد آن در گوهرشناسی است تا بدون تخریب سطح گوهر، آن را تحلیل کند.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است و در 60 کیلومتری غرب تهران در مسیر آزادراه کرج- قزوین در شهرک تحقیقاتی کاوش قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید