240055

مدیرعامل منطقه آزاد ارس:

ظرفیت های معدنی منطقه آزاد ارس ناشناخته مانده است

دنیای معدن- مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه قوانین مناطق آزاد فرصت مناسبی برای بهره برداری و صادرات فرآورده های معدنی فراهم کرده است، گفت: ظرفیت های معدنی قابل ملاحظه ای در منطقه وجود دارد که مغفول مانده است.

به گزارش دنیای معدن، مجید کیانی در گفت و گویی اظهار کرد: در کنار حفظ محیط زیست و احترام به آن می توانیم از ظرفیت های معدنی منطقه استفاده کنیم، اصلی که در همه جای دنیا تجربه شده است بر این اساس مجدانه به دنبال بهره برداری از این معدن ها هستیم.

وی ادامه داد: توسعه صنایع پایین دستی معادن به خصوص مس در منطقه آزاد ارس به خاطر قوانین مناطق آزاد راحتر از جاهای دیگر است و هزینه کمتری برای بهره برداری و صادرات لازم دارد بر این اساس به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

مشارکت منطقه آزاد ارس در طرح های جاده ای

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح های جاده ای منطقه آزاد ارس، گفت: اتوبان مرند- جلفا وظیفه منطقه آزاد نبوده ولی به درستی ورود کردیم و کیلومتر ۳۰ تا ۳۴ که از نقاط حادثه خیز بود را به پایان رساندیم.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد این طرح در همین چند ماه فصل کاری امسال اجرا و آماده بهره برداری شد، ادامه داد: جاده جلفا- خداآفرین و جلفا- اصلاندوز که از مهمترین جاده های مرزی است به زودی اجرایی می شود.

حجم گلخانه های هیدروپونیک ارس ۲ برابر می شود

وی با اعلام اینکه در بخش کشاورزی منطقه آزاد ارس نیز تا یکسال آینده حجم گلخانه های هیدروپونیک ارس به ۲ برابر می رسد، گفت: بیشترین صادرات از این منطقه مربوط به محصولات کشاورزی گلخانه ای است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: بالغ بر ۲هزار هکتار گونه های خاص و صادراتی گلخانه ای در خداآفرین کاشت شده و پروژه شهید سلیمانی در خداآفرین و قلی بگلو در حال اجرا و توسعه است.

وی یادآور شد: پروژه کشت و صنعت شهید سلیمانی نقطه قوتی برای امنیت غذایی شمال غرب کشور خواهد بود و همین طور می تواند پایه ای برای محصولات کشاورزی باشد.

ساخت گاوداری ۲۵ هزار راسی و بزرگترین مرکز شیلات خاورمیانه در منطقه آزاد ارس

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی گاوداری ۲۵هزار راسی در این منطقه خبر داد و افزود: سازه این گاوداری اجرا شده و اولین فاز آن در هفته دولت افتتاح شده است.

کیانی ادامه داد: بزرگترین مرکز شیلات سرپوشیده خاورمیانه هم در منطقه آزاد ارس با ظرفیت یکهزار و ۵۰۰ تن برای پرورش ماهی سردآبی ایجاد می شود.

وی یکی از موانع رونق تولید را ایجاد محدودیت و یا حذف برخی مشوق های مناطق آزاد عنوان و خاطرنشان کرد: رییس جمهور در بازدید از کارخانه های منطقه آزاد ارس به صراحت اعلام کردند که حذف مشوق های مالیاتی مناطق آزاد غیر شرعی بوده و باید اصلاح شود.

لزوم تسهیل فرایندهای گمرکی

وی همچنین با اشاره به ضرورت اصلاح فرایندهای گمرکی در درب های گمرک و منطقه آزاد ارس، تاکید کرد: امیدوارم با روحیه جدید شکوفا شده در استان، در جلسه ای مجزا با حضور مدیرکل امور اقتصاد و دارایی و ناظر گمرکات استان فرایند اشتباه به وجود آمده در اخذ عوارض از کالاها در منطقه آزاد ارس برطرف شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس همچنین بر اجرای کامل قانون مناطق آزاد در ارس تاکید کرد.

به گزارش ایرنا معبود عباس زاده مدیر مجتمع مس سونگون ماه گذشته در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خواستار الحاق معدن مس سونگون به منطقه آزاد ارس شد.

منطقه آزاد ارس به مرکزیت جلفا در ۱۳۴ کیلومتری شمال غرب تبریز از چهار ناحیه منفصل تشکیل شده و در کنار ظرفیت های صنعتی ، کشاورزی و گردشگری دارای ذخایر معدنی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید