239963

آشنایی با سنگ‌های معدنی ایران در موزه معدن سنگ آهن بافق

دنیای معدن: موزه سنگ و معدن شرکت سنگ آهن بافق موزه‌ای متفاوت به لحاظ واقع شدن در یک مجموعه‌ی معدنی علاوه بر دیدنی‌های خاص خود است.

به گزارش دنیای معدن، موزه سنگ و معدن شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ در منزل مرحوم «سیروس بهایی» مدیر عامل اسبق این شرکت افتتاح و تاکنون مورد استقبال خوبی از سو علاقمندان به این حوزه قرار گرفته است.

در این موزه ۲۱۹ نمونه سنگ معدنی و غیرمعدنی مربوط به بلوک بافق، همچنین نمونه سنگ‌هایی از معادن سراسر کشور و نیز وسایل و دستگاه‌های قدیمی مربوط به دهه 40، 50 و 60 در رابطه با اکتشافات، بهره‌برداری و استخراج مراحل استخراج آزمایشگاه زمین‌شناسی، آتش باری، حفاری و قسمت اداری و یکسری از تحقیقات و عکس‌های مهندسین مربوط به همان دوره با هدف آشنایی هرچه بهتر و بیشتر بازدیدکنندگان و میهمانان این شرکت از مراحل استخراج تا انتقال سنگ گردآوری شده است.

گفتنی است؛ با وجود این که بلوک معدنی بافق با داشتن بیش از یک سوم سنگ آهن ایران به عنوان مهمترین منطقه آهن‌دار کشور شناخته می‌شود اما مجموعه سنگ‌های موزه بافق تقریباً از طیف وسیع سنگ‌ها و کانی‌های معادن مختلف گردآوری و معرفی شده است.

این موزه که در درون مجموعه معدنی چغارت بافق واقع شده، یکی از قطب‌های گردشگری ژئوتوریسم منطقه به شمکار می‌رود که می‌تواند به عنوان مقصد ارزشمند علمی توریستی به اقشار مختلف جامعه معرفی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید