237747

استان کرمان در صدر اشتغال زایی معدنی ایران

دنیای معدن: طبق گزارش دفتر آمارهای صنعت، معدن و امور زیربنایی استان کرمان بیشترین فعالیت معدنی و بیشترین اشتغال در بخش معدن کشور را دارا است.

به گزارش دنیای معدن دفتر آمارهای صنعت، معدن و امور زیربنایی مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی پراکندگی اشتغال و مزد پرداختی بخش معدن در سال ۱۴۰۰ را در استان‌های مختلف به اطلاع مخاطبان رساند.

طبق گزارش دفتر آمارهای صنعت، معدن و امور زیربنایی استان کرمان بیشترین فعالیت معدنی و بیشترین اشتغال در بخش معدن کشور را دارا است. ضمن اینکه بیشترین نیروی کار و فعالیت معادن بخش خصوصی در استان خراسان رضوی، و بیشترین نیروی کار و فعالیت معادن بخش دولتی و عمومی در استان کرمان بوده است.

هرچند استان آذربایجان شرقی پس از کرمان دومین استان در زمینه ارزش تولیدات معدنی کشور بوده و با ارزش تولید ۱۳ هزار میلیارد تومانی پس از کرمان (با ارزش تولیدات معدنی ۸۱ هزار میلیارد تومان) در رتبه دوم کشور قرار دارد، اما میزان اشتغال معدنی این استان هنوز با استان یزد، کرمان و خراسان رضوی نیز فاصله معنا دارد.

طبق این اعلام، کرمان با میزان جبران خدمت و دستمزد ۴.۷ هزار میلیارد تومانی نیروی کار، بیشترین میزان پرداخت مزد و جبران خدمت را در بخش نیروی کار معدنی کشور به خود اختصاص داده و با ۳۰ هزار و ۴۴۹ نفر شاغل در این بخش، بیشترین اشتغال معدنی کشور را نیز فراهم آورده است.

پس از کرمان، یزد با ۱۴ هزار و ۲۰۳ نفر شاغل تا فروردین سال ۱۴۰۰ دومین استان کشور در بخش معدنی محسوب می‌شود. یزد در زمینه میزان پرداخت مزد و جبران خدمت نیز با رقم هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

این درحالی است که استان خراسان رضوی و آذربایجان (که بیشترین معادن بخش خصوصی در آن‌ها وجود دارد) و از نظر ارزش تولید رتبه دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند، از نظر میزان نیروی کار شاغل در بخش معدنی رتبه‌های پایین‌تری از یزد، فارس و حتی خراسان جنوبی دارا هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید