228430

انگیزه مضاعف شرکت مس برای پیشبرد اهداف توسعه ای / یک تیر و چند نشان معدن مس"درآلو"

دنیای معدن: افزایش گردش مالی و اشتغال در استان کرمان را باید از دستاورد های معدن مس درآلو برای شرکت صنایع ملی مس ایران دانست، پروژه ای که قیمت های جهانی هم در تسریع اجرای آن بی تاثیر نبود.

به گزارش دنیای معدن، پروژه معدن مس درآلو جزو یکی از پروژه های استراتژیک شرکت ملی صنایع مس ایران است که نقش مهمی در افزایش درآمد این مجموعه داشته و می تواند بر توسعه صنعت مس و افزایش صادرات آن اثر گذار باشد.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته هدف نهایی این طرح تولید 130 هزار تن  کنسامتره مس با عیار حداقل 22  درصد است که به گفته مدیران این مجموعه پیشرفت پروژه تا به این لحظه مطابق برنامه در حال انجام است و تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

شرکت ملی صنایع مس ایران در چند سال اخیر با توجه به افزایش درآمدهای خود که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت های جهانی است، طرح های استراتژیک خود را با سرعت بیشتری پیش می برد تا با بهره برداری به موقع از آنها بتواند گردش مالی شرکت را افزایش داده و نقش بیشتری در ارز آوری کشور از محل صادرات غیر نفتی ایفا کند.

هرچند تغییر نگاه مدیریتی و تاکید بر انجام به موقع پروژه معدن مس درآلو را نمی توان چندان بی اهمیت دانست اما شرکت ملی صنایع مس باید بخشی از موفقیت خود را مدیون افزایش قیمت های جهانی بداند. البته پرچمداری این شرکت در صنعت مس خود دلیل دیگری است که با کمترین موانع مسیر توسعه طی شود.

بدون شک بهره برداری ازاین طرح در افزایش درآمد و گردش مالی شرکت مس تاثیر گذار است و همین موضوع می تواند سهامداران را نسبت به آینده فملی خوشبین کند. درواقع بهره برداری از این طرح های توسعه ای علاوه بر افزایش درآمد به ارتقای جایگاه بورسی این شرکت در این آشفته بازار، بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

بهره برداری از پروژه درآلو چندین دستاورد برای «فملی» دارد و می توان آن را یک تیر و چند نشان خواند. در واقع مجموعه صنایع ملی مس ایران در تلاش است تا در فرصت پیش آمده جهانی، یعنی افزایش قیمت ها در جهت توسعه هرچه بیشتر استفاده کند.

درواقع «فملی» به نسبت دیگر حوزه های فعال در بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر از فرصت افزایش قیمت های جهانی استفاده کرده است.

 

اما در ادامه این موضوع را می توان از نگاه منطقه ای مورد نقد و بررسی قرار داد. معدن مس درآلو در جنوب غربی استان کرمان واقع است. از زمان آغاز اجرای این  طرح تاکنون برای 1000 نفر اشتغال زایی ایجاد شده است  با بهره برداری از آن  500 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر به طور غیر مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

بهره برداری  از این طرح علاوه بر افزایش تولید در شرکت ملی مس به توسعه منطقه ای نیز می انجامد. اشتغالزایی و ایجاد زیرساخت ها را باید از نکات مهمی داستند که با بهره برداری از درآلو ایجاد می شود. از سویی دیگر با شروع فعالیت های این مجموعه بی تردید اقداماتی در حوزه مسئولیت های اجتماعی نیز شکل می گیرد که توسعه فرهنگی اجتماعی منطقه را هم به همراه دارد.

پیشرفت ۷۰ درصدی مس درآلو این معدن را به زمان بهره برداری نزدیک تر کرده است و «فملی» می تواند در بخش گردش مالی، توسعه حضور در بازار سرمایه و نقش آفرینی بیشتر در اشتغالزایی استان کرمان وارد برنامه ریزی های جدید شود. 1401 می تواند سال خوبی برای فملی و سهامدارانش باشد به شرطی که قیمت های جهانی همچنان مسیر صعودی را پیش گیرند و اتفاق عجیبی همچون کرونا اقتصاد جهان را غافل گیر نکند.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید