235797

آغاز طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی در آذربایجان غربی

دنیای معدن: با انجام این طرح مطالعاتی ۴۵ ورقه نقشه زمین شناسی در آذربایجان غربی در مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع تهیه خواهد شد،

به گزارش دنیای معدن، مرکز آذربایجان غربی، معاون وزیرصمت و رئیس سازمان زمین شناسی کشور در نشست معرفی طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی در استان آذربایجان غربی که با حضور محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و جمعی از معاونان و مدیران برگزار شد؛ گفت: از مهر ماه سال گذشته طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی را از استان خراسان جنوبی آغاز کردیم که تا مهر امسال به اتمام خواهد رسید.

شهیدی افزود : در قالب طرح تحول توانستیم مطالعات متنوعی را از سطح تا اعماق زمین در چند لایه اطلاعاتی تهیه و تولید کنیم که یکی از آنها نقشه های زمین شناسی در مقیاس یک پنجاه هزارم است که در موضوع زیرساخت ها و توسعه شهری کمک خواهد کرد و می توان گفت هیچ پروژه عمرانی در کشور بدون در نظر گرفتن اینگونه مطالعات زمین شناسی نمی تواند آغاز شود.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این که مطالعات از ابتدای مرداد ماه در استان آذربایجان غربی نیز آغاز شده، گفت: مطالعات جهت تهیه ۱۲ ورقه در سه لایه مطالعاتی در مساحتی بالغ بر ۷هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع انجام خواهد شد.

عبدالحمید سرتیپی مدیر کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهار کرد: مطالعات ژئوفیزیک در آذربایجان غربی طی هفته های آتی آغاز خواهد شد و در این عملیات تحقیقاتی ۱۵۰ کارشناس زمین شناسی جهت انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه های زمین شناسی در لایه اطلاعاتی مختلف حضور خواهند داشت.

وی افزود: انجام مطالعات ژئوفیزیکی و اکتشاف ذخایر معدنی توسط دولت ها با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش خصوصی و مردم انجام می شود و امور حاکمیتی اموری هستند که توسط دولت ها منجر به خلق ثروت می شوند.

مدیرکل صمت آذربایجان غربی عنوان کرد: تعاملات و سرمایه گذاری خوبی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن در آذربایجان غربی صورت خواهد گرفت و طرح تحول یک طرح مشارکتی حاصل از توافق نامه سه جانبه میان سازمان زمین شناسی، ایمیدرو و معاونت معدنی و فراوری وزارت صمت می باشد.

سرتیپی تأکید کرد: در طرح تحول و توافق نامه سه جانبه وظیفه حاکمیتی سازمان زمین شناسی شناسایی و پی جویی مواد معدنی است و در ادامه با معرفی مناطق امیدبخش قرار بر این است که نتایج و نقشه های تهیه شده برای تکمیل اطلاعات و اکتشافات به ایمیدرو و معاونت معدنی محول شود و بقیه ذخایر و محدوده های امیدبخش حاصل از فعالیت های سازمان زمین شناسی از طریق مکانیزم های مناسب برای ایجاد فعالیت و تحرک به بخش خصوصی واگذار شود.

وی بیان کرد: با انجام این طرح مطالعاتی حدود ۴۵ ورقه نقشه زمین شناسی در استان آذربایجان غربی در مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار کیلومتر مربع تهیه خواهد شد، برنامه پروازها و تهیه نقشه ها مشخص شده و مطالعات زمین شناسی در مناطق تکاب، بوکان، شاهین دژ، میاندواب و مهاباد انجام خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید