234889

رئیس سازمان صمت فارس:

جرائم متخلفان صنفی اثرگذار نیست/حقوق دولتی معادن فارس قابل توجه نیست

دنیای معدن: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به تشدید بازرسی های مشترک با هدف کنترل بازار، تاکید کرد که جرائم متخلفان صنفی که در پرونده های مختلف محکوم می شوند، بازدارندگی کافی را ندارد.

به گزارش دنیای معدن، حمیدرضا ایزدی پنج شنبه ۹ تیر در یک کنفرانس خبری که به مناسبت روز صنعت و معدن، برگزار شد، گفت: از سال گذشته شاهد تشدید بازرسی ها از صنوف مختلف و افزایش تعداد پرونده های تخلف ارجاع شده به دستگاه های ذیربط بوده ایم.

ایزدی با بیان اینکه تشدید بازرسی ها امسال هم تداوم داشته است، گفت: طی سه ماهه اول امسال، 51 هزار و 703 بازرسی منجر به تشکیل 2417 پرونده به ارزش 1450 میلیارد ریال شده است.

او با تاکید براینکه تعزیرات حکومتی همکاری و همراهی کافی را در رسیدگی به پرونده های تخلف ارجاعی داشته است، گفت: علیرغم اینکه طی یک ماه گذشته به طور متوسط شاهد 10 برابر شدن جرائم صنفی بوده ایم، اما نیاز به تقویت اثربازدارندگی جرایم تخلفات اقتصادی هستیم.

ایزدی، فارس را جزو استان های پیشرو در بحث نظارت و بازرسی دانست و گفت: از هفدهم اردیبهشت امسال تاکنون، همه روزهای اداری، جلسه ای با عنوان "اقدام مشترک" به دستور استاندار فارس برگزار و نتیجه اقدامات و عملکردها مطرح و با حضور دستگاه های مرتبط، هم اندیشی می شود.

رئیس سازمان صمت فارس خاطرنشان کرد که گرانفروشی در صدر تخلفات محرز شده این استان قرار دارد و گفت: احتکار، اعلام نکردن موجودی، کم فروشی، حمل و نقل و نگهداری و عرضه و فروش کالاهای قاچاق، تقلب و ... در رده های بعدی قرار دارد.

ایزدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ اقداماتی در بخش صنعت انجام شده است، عنوان کرد: در مدت ذکر شده ۳۹۶ پروانه بهره برداری در بخش صنعت با سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد تومان با اشتغال ۵ هزار و ۲۷۷ نفر به صورت مستقیم صادر شده همچنین در بخش جواز تاسیس صنعتی ۲ هزار و ۲۳۴ جواز با سرمایه گذاری ۵۷ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۴ هزار و ۸۹۶ نفر صادر شده است.

رئیس سازمان صمت فارس عنوان کرد: همچنین ۸۸ پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری ۸۲۰ میلیارد و اشتغال هزار و ۱۷۸ نفر در بخش معدن صادر شده علاوه بر این ۹۰ فقره مجوز برداشت صادر شده که موقت است و برای پروژه های عمرانی صادر می شود همچنین ۳۲ گواهی کشف صادر شده است.

ایزدی با بیان اینکه در تجارت داخلی ۹۳ مجوز برای فروشگاه بزرگ و ۲۲ هزار و ۸۹۴ پروانه کسب صادر شده است، گفت: ۵ هزار و ۸۶۵ واحد صنفی مجهز به کارتخوان شدند و ۲۶۲۰ مجوز قالیبافی صادر شده است. بیشترین اشتغال در بخش تجارت بوده و در مجموع ۱۶۷ هزار و ۹۱ پروانه کسب در سال ۱۴۰۰ صادر شده که جمع کل اشتغال در هر ۳ حوزه بالغ بر ۳۲ هزار نفر اشتغال مستقیم بوده است.

او با بیان اینکه در فارس ۴۱۰۰ واحد صنعتی وجود دارد که رتبه ۵ کشوری را دارد، افزود: در استان فارس صنایع مادر و اثرگذاری مانند کارخانه آهن اسفنجی نی ریز وجود دارد که امسال فاز دوم این کارخانه اسفندماه به ظرفیت ۱.۵ هزار تن شمش فولادی به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه ۳۷ نوع ماده معدنی در استان داریم که ۲۳ نوع آن برداشت می شود و بیشتر در حوزه سنگ های تزئینی است، گفت: ۹۰ درصد خاک نسوز کشور در استان فارس است و از این جهت در رتبه اول هستیم، در شمال و شمال شرق استان معادن سنگ آهن داریم که ۱۴ معدن سنگ آهن هماتیت در حال بهره برداری است و یکی از هدف گذاری ها کنستانتره و فرآوری آنها است.

ایزدی با بیان اینکه بخشی از سنگ های آهنی نیز در منطقه لارستان و گنبدهای نمکی قرار گرفته است، عنوان کرد: در بخش معدن با پیگیری ایمیدرو معادنی در شرق اکتشاف شده و منتظر اطلاعات هستیم چون احتمال می دهیم دارای معادن فلزات باشیم.

او با بیان اینکه بیشترین معادن سنگ آهک و سنگ گچ و شن و ماسه در فارس است و به همین دلیل تعدد کارخانه های سیمان دیده می شود، گفت: در بخش تجارت خارجی هزار و ۱۳ بازرگان فعال داریم که کار صادرات و واردات را انجام می دهند و در حوزه فرش دستباف نیز مهد تولید هستیم.

ایزدی با بیان اینکه در سال گذشته هدفگذاری احیای واحدهای راکد صنعتی و معدنی و تکمیل طرح های این حوزه بود، گفت: هر واحدی نیازمند زیرساخت ها است که در این راستا شهرک های صنعتی باید کمک شوند و تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی و معدن از جمله اقدامات سال گذشته بود.

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۸ واحد صنعتی و ۲۲ واحد معدنی با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فعال شدند، گفت: دستگاه قضایی برای اجرایی شدن مصوبات کارگروه وارد شده و اگر دستگاهی در زمان مقرر این مصوبات را اجرا نکند موضوع به دستگاه قضایی ارجاع می شود که در بحث فعالسازی واحدهای راکد اقدامات خوبی انجام شود.

حقوق دولتی معادن فارس چشمگیر نیست

این مقام مسئول با بیان اینکه حجم حقوق دولتی از محل معادن فارس در مقاسه با سایر استان ها، قابل توجه نیست، اعلام کرد که با درخواست استان، ایمیدرو اقدامات اکتشافی برای شناسایی معادن کانی های فلزی در شمال و شمال شرق فارس آغاز کرده است.

او گفت: ۱۷۰۰ میلیارد ریال دریافت حقوق دولتی از معادن داشتیم که ۱۵ درصد باید به استان ها برگردد تا در زیرساخت های شهرستان ها هزینه شود و از آنجا بیشتر معادن ما در حوزه مصالح ساختمانی است و حقوق دولتی چندانی نصیب آنها نمی شود و دلیل کم بودن دریافتی حقوق دولتی جنس و نوع معادن است.

او درباره صادرات فارس نیز گفت: سال گذشته صادرات از مبدا گمرکات فارس ۵۳۱ میلیون دلار بوده است که بیشتر هم به آلمان، قطر، عمان و کویت بوده است اما بسیاری از تولیدکنندگان ما از گمرکات دیگر نیز کالا صادر می کنند که با احتساب این موضوع صادرات فارس ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بوده است.

ایزدی درباره فعالیت شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها نیز افزود: ۲۰۵ شرکت های دانش بنیان داریم که ۴۸ واحد دارای پروانه بهره برداری از صمت هستند و یکی از اهداف اصلی ما در این بخش است که مابقی واحدهایی که از ما مجوز ندارند در اسرع وقت نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند و از تسهیلات پروانه بهره برداری استفاده کنند. همچنین محلی از پارک فناوری را در اختیار داریم که مشکلات شرکت ها و واحدهای دانش بنیان در همانجا برطرف شود.

او با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شیراز با کمبود زمین مواجه است، گفت: با پیگیری انجام شده ۱۰ هکتار خارج از مزایده به شرکت های دانش بنیان داده می شود که عملیاتی شده است و بهم رسانی توان و نیاز استان در قالب نمایشگاه دانش بنیان از اقدامات حمایتی بوده است.

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه هدفگذاری امسال بازگشت ۲۲۰ واحد تعطیل به چرخه تولید است که البته هدف ابلاغی وزارت خانه ۱۶۰ واحد است، افزود:۱۱۰ طرح پیشران و بزرگ نیز برای امسال در نظر گرفته شده که یکی از شاخص های اصلی آن دانش بنیان بودن است.

ایزدی درباره انتقال صنایع آلاینده مانند سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی افزود: پشم شیشه انتقالش طبق برنامه است و امیدواریم سال آینده شاهد انتقال آن باشیم؛ سیمان فارس در خرامه نسبت به دریافت زمین و معدن آن اقدام شده و پیشرفت 20 درصد دارد و سالیان زیادی است که ابتر مانده است. این امر جز دغدغه های ما است و استاندار نیز ورود کرده است. از اواخر سال گذشته استان انتقالش به سایت خرامه سرعت بخشیده اما روند طولانی است و 5 سال طول می کشد.

رئیس سازمان صمت فارس اضافه کرد: درباره روغن نباتی نیز آلاینده ترین قسمت کارخانه روغن کشی بود که از خط خارج شده و بوی بد و نامطبوع نیز از بین رفته است، این کارخانه در منطقه ویژه زمین گرفته ولی پیشرفت مناسبی ندارد و مالکان متعهد شدند در آخر شهریور عملیات اجرایی را شدت ببخشند، اگر این کار انجام شد مسئولان نیز در ارائه تسهیلات همکاری می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید