230138

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

آذربایجان شرقی، رتبه نخست ذخایر معدنی کشور را به خود اختصاص داده است

دنیای معدن: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از رتبه ی نخست استان در کشور در زمینه ی ذخایر معدنی خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، مهرانگیز رحمانی در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود عوامل زمین شناسی مساعد ایجاد کننده مجموعه ای غنی از ذخایر معدنی در آذربایجان شرقی اظهار کرد: بخش معدن از ارکان توسعه ی استان محسوب می شود و ذخایر معدنی موجود در این خطه مشتمل بر ۵۲ ماده معدنی در دو حوزه ی بهره برداری و اکتشاف هستند.

وی ادامه داد: منابع سرشاری از کانی های فلزی و راهبردی از قبیل طلا، مس، مولیبدن و منگنز در کنار کانی های با ارزش غیر فلزی اعم از سنگ های تزئینی، کائولن، نفلین سینیت، سیلیس، پرلیت، دیاتومیت، گچ و پوکه معدنی در آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی گفت: فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش معدن آذربایجان شرقی فراهم بوده و این استان همواره بستر جذابی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه ی معدن محسوب می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی بر ضرورت برنامه ریزی دقیق برای بهره گیری از پتانسیل های بالقوه نهفته در این حوزه که از الزامات لاینفک توسعه ی اقتصادی استان می.باشد، تاکید کرد و افزود: در راستای هدایت صحیح این سرمایه های خدادادی به سمت اهداف عالی کشور با محوریت رشد اقتصادی پایدار، توجه ویژه به این بخش ضروری است.

وی، مجموع ذخایر قطعی موجود در معادن استان را افزون بر سه میلیارد تن البته به جز نفلین سنیت اعلام کرده و یادآور شد: با توجه به وجود ذخایر فلزی قابل توجهی نظیر مس، طلا، مولیبدن و آهن در استن، زمینه برای تغلیظ کانسنگ های معدنی و تولید کنسانتره های مختلف و متعاقب آن ایجاد صنایع تبدیلی پایین دستی جهت تکمیل زنجیره تولید فراهم است.

رحمانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ایجاد نهضت کاهش خام فروشی و حرکت در این مسیر اضافه کرد: تقویت حوزه ی فرآوری مواد معدنی یکی از حساس ترین کلید واژه های توسعه ی پایدار بوده که با تمهیدات پیش بینی شده و براساس برنامه.های محوری وزارت صمت در جهت تحقق این امر پیش می رویم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر بر لزوم حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست در کنار معدنکاری به عنوان وظیفه ای همگانی گفت: با رشد تکنولوژی و امکان بهره مندی از روش های پیشرفته معدنکاری در کنار استفاده از ظرفیت های قانونی موجود برای احقاق حقوق سرمایه گذاران، حراست از تمامی منابع الهی از جمله انفال معدنی و محیط زیست میسر خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، وی اضافه کرد: تا پایان دی امسال ۱۹۷ محدوده دارای پروانه اکتشاف، ۸۸ محدوده دارای گواهی کشف، ۵۴۳ معدن دارای پروانه بهره برداری و ۱۴۰ محدوده دارای مجوز برداشت در استان وجود دارد که در این زمینه مقام اول کشور را به خود اختصاص داده ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید