230103

آذربایجان 3 میلیارد تن ذخایر معدنی دارد

دنیای معدن: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی مجموع ذخایر قطعی موجود در معادن استان را بالغ بر ۳ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: آذربایجان شرقی معدنی ترین استان کشور بود

به گزارش دنیاای معدن، مهرانگیز رحمانی با بیان اینکه بخش معدن یکی از مهمترین ارکان توسعه استان محسوب می گردد، اظهار کرد: ذخایر معدنی موجود در استان مشتمل بر ۵۲ ماده معدنی در دو حوزه بهره برداری و اکتشاف می باشند که منابع سرشاری از کانی های فلزی و استراتژیک از قبیل طلا، مس، مولیبدن و منگنز را در کنار کانی های با ارزش غیر فلزی اعم از سنگ های تزئینی، کائولن، نفلین سینیت، سیلیس، پرلیت، دیاتومیت، گچ و پوکه معدنی تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری و قابل توجهی در بخش معدن استان فراهم بوده و این استان همواره بستر جذابی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه معدن بوده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی صمت آذربایجان شرقی بر برنامه ریزی دقیق جهت بهره گیری از پتانسیل های بالقوه نهفته در این حوزه که از لازمه های لاینفک توسعه اقتصادی استان بوده تاکید کرد و افزود : توجه ویژه به این بخش جهت هدایت صحیح این سرمایه های خدادادی به سمت اهداف عالی کشور با محوریت رشد اقتصادی پایدار ضروری می باشد.

وی مجموع ذخایر قطعی موجود در معادن استان را بالغ بر ۳ میلیارد تن اعلام کرد و تصریح کرد: آذربایجان شرقی معدنی ترین استان کشور بوده و تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۰ در استان آذربایجان شرقی ، ۱۹۷ محدوده دارای پروانه اکتشاف ، ۸۸ محدوده دارای گواهی کشف، ۵۴۳ معدن دارای پروانه بهره برداری و ۱۴۰ محدوده دارای مجوز برداشت وجود دارد.

رحمانی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد نهضت کاهش خام فروشی و حرکت در این مسیر، اضافه کرد : تقویت حوزه فرآوری مواد معدنی یکی از حساس ترین کلید واژه های توسعه پایدار بوده که با تمهیدات پیش بینی شده و براساس برنامه های محوی وزارت صمت برای تحقق این امر پیش می رویم.

وی ادامه داد : با توجه به وجود ذخایر فلزی قابل توجهی نظیر مس ، طلا، مولیبدن و آهن در استان زمینه برای تغلیظ کانسنگ های معدنی و تولید کنسانتره های مختلف و متعاقب آن ایجاد صنایع تبدیلی پایین دستی جهت تکمیل زنجیره تولید فراهم است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست در کنار معدنکاری به عنوان وظیفه ای همگانی تاکید کرد و گفت: با رشد تکنولوژی و امکان بهره مندی از روش های پیشرفته معدنکاری در کنار استفاده از ظرفیت های قانونی موجود برای احقاق حقوق سرمایه گذاران حراست از همه منابع الهی منجمله انفال معدنی و محیط زیست میسر خواهد بود.

مهرانگیز رحمانی با تشریح بخشی از عملکرد ۱۰ ماهه امسال، افزود: ۴۸ فقره پروانه اکتشاف ، ۲۶ فقره گواهی کشف معدن و ۱۴۰ فقره مجوز برداشت انواع شن و ماسه از سوی ادارات صمت شهرستان های تابعه صادر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید