225914

جرای اولین طرح تحول ذخایر معدنی و توسعه پایدار در خراسان جنوبی

دنیای معدن -رییس سازمان زمین شناسی با بیان اینکه خراسان جنوبی بعنوان اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شده است، گفت: تاکنون حدود ۵۰ درصد از مساحت استان خراسان جنوبی از سوی ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تحت عملیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و آنومالی های خوبی نیز شناسایی شده است.

به گزارش دنیای معدن، دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز اول فعالیت خود فعال سازی اقتصاد معدن در خراسان جنوبی که از تاکیدات رئیس جمهوری در سفر به این استان بود را با اقدامات عملی در دستور کار قرار داده، به طوری که خراسان جنوبی اولین استان اجرای طرح تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور انتخاب شد.

این استان کویری و مرزی با دارا بودن ۶۹۸ معدن مختلف با ذخیره قطعی حدود ۷ میلیارد تُن و اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر یکی از پنج استان معدنی کشور محسوب می شود.

این استان با توجه به ساختار زمین شناسی آن از ذخایر غنی معدنی با تنوع قریب به ۵۰ نوع ماده معدنی برخوردار است که زغال سنگ، منیزیت، خاک های صنعتی، سنگ های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس، سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در این استان پهناور هستند.

اما این ذخایر ارزشمند که با آنها به تنهایی می توان یک یا چند استان را اداره کرد و بخش زیادی از آن هنوز پنهان است، باید اکتشاف، استخراج و سپس در قالب صنایع معدنی، فرآوری شود تا ارزش افزوده و توسعه اقتصادی را در استان و کشور به همراه داشته باشد.

اجرای برنامه تحول زمین شناسی رخداد مبارکی برای استان خراسان جنوبی است و مجموعه سازمان زمین شناسی و ایمیدرو به مسؤولان استان خراسان جنوبی در اولین تفاهم نامه سه جانبه بین ایمیدرو، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دراین زمینه همکاری متقابل داشتند.

دکتر علیرضا شهیدی، رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه تاکنون بیشتر به معادن سطحی توجه کرده ایم، گفت: براساس آمار موجود ذخایر زمین شناسی کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است، ولی در حقیقت حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیارد تن ذخیره در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۶۲ درصد از این میزان به مصالح ساختمانی از جمله شن، لاشه، ماسه و انواع سنگ ها تعلق دارد، ادامه داد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از ذخایر معدنی کشور به ذخایر فلزی و بقیه غیرفلزی تعلق دارد، ولی به طور کلی با توجه به موقعیت خاص زمین شناسی کشور آمار درستی در اختیار نداریم.

شهیدی اظهار کرد: با توجه به موقعیت زمین شناسی کشور باید به فکر ذخایر عمقی و پنهان هم باشیم و امیدواریم بتوانیم میزان ذخایر کشور را به ۱۰۰ میلیارد تن افزایش دهیم.

رییس سازمان زمین شناسی از انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی معدن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که از این طریق بتوانیم به نیروی انسانی مناسبی برسیم، چون این پروژه آخر نیست و در استان های دیگر هم آن را ادامه خواهیم داد.

به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، این در حالی است که تاکنون حدود ۵۰ درصد از مساحت استان خراسان جنوبی از سوی ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تحت عملیات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و آنومالی های خوبی نیز شناسایی شده است.

با توجه به ظرفیت های موجود در بخش معدن خراسان جنوبی، اجرای طرح تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، نقطه عطفی برای گسترش فعالیت های معدنی در این استان پهناور خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید