222280

گامی بزرگ برای تحولی شگرف؛

آغاز طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف در خراسان جنوبی

دنیای معدن: طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش "دنیای معدن" بر اساس اعلام "سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور" در قالب توافقنامه و برنامه ای مشارکتی با "ایمیدرو" و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت برنامه ای تحولی در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی کشور اجرا می شود.

روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: پس از ماه ها بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی کشور، استان خراسان جنوبی به عنوان اولین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و برنامه ریزی اجرای پروژه تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی برای آن طراحی شد که اقدامات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی در گستره مورد نظر اجرای عملیات، کشف ذخایر جدید معدنی، کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن با همکاری بخش های مختلف معدنی کشور، کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی در چرخه معدنکاری، افزایش قابل توجه میزان اشتغال در منطقه و و توسعه عدالت محور استان، شفافیت در اجرای فرآیند های تخصصی و جلوگیری از هدررفت منابع مالی و انسانی و اجرای بزرگترین و بی سابقه ترین مدل مشارکتی در حوزه علوم زمین و معدن کشور جهت جلوگیری از موازی کاری ها از جمله اهداف کلان طرح تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی کشور عنوان شده است.

روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین اعلام کرده است: این طرح در مساحتی نزدیک به ۱۵هزار کیلومتر مربع که در برگیرنده حدود ۴ شهرستان و بیش از ۸۵ روستا است اجرا می شود.

منابع مالی این پروژه از محل توافقنامه سه جانبه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی ایمیدرو در سال مالی ۱۴۰۰ تامین خواهد شد.

این پروژه با توجه به برداشت داده های ژئوفیزیک هوایی در گستره موردنظر، تکمیل فاز شناسایی و پیجویی اکتشافی جهت معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی است که تحولی چشمگیر در بخش معدن استان به همراه خواهد داشت.

مدت زمان اجرای این پروژه از مهرماه ۱۴۰۰ به مدت یکسال برآورد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید