224454

ابراهیم جمیلی:

برنامه همکاری سه‌جانبه با چینی‌ها در معادن افغانستان را دنبال می‌کنیم

دنیای معدن: رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت شرایط برای فعالیت ایران در معادن افغانستان فراهم است و ما از همکاری با چینی‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم.

به گزارش دنیای معدن، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر اهمیت معدنکاری فراسرزمینی و ضرورت توجه بیش از پیش دولت به این بخش گفت: ایران به واسطه تنوع بالای معادن خود و دانش بالا در این زمینه شرکت‌های توانمندی در بخش معدن دارد که باید این ظرفیت را در کشورهای دیگر به ویژه افغانستان استفاده کند.

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران افزود: افغانستان با برخورداری از معادن غنی و متنوع فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی دارد. به ویژه که فرهنگ و زبان مشترک و علاقه زیادی که آن‌ها برای همکاری با ایران دارند یک مزیت قابل توجه برای ما محسوب می‌شود. به علاوه هنوز تعداد کمی از کشورها طالبان را به رسمیت شناخته‌اند و به همین دلیل نباید این فرصت را از دست بدهیم. به همین دلیل این موضوع را در اولویت‌های کمیسیون معدن قرار دادیم.

او ادامه داد: طبق صحبت‌هایی که با رئیس اتاق ایران داشتیم، هماهنگی‌هایی با استانداران استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام شده و در این راستا برنامه داریم تا هیاتی از فعالان خصوصی بخش معدن را به افانستان اعزام کنیم.

جمیلی گفت: با تعدادی از شرکت‌های بزرگ در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری معدن که توانایی کار در خارج از کشور را دارند مذاکره کردیم و تلاش می‌کنیم دیدارهایی با مقاماتی معدنی افغانستان نیز داشته باشیم تا مقدمات حضور شرکت‌های ایرانی در افغانستان را هرچه زودتر فراهم کنیم.

او تاکید کرد: این اتفاق یک بازی برد-برد برای دو طرف خواهد بود.

جمیلی با اشاره به حضور شرکت‌های چینی در افغانستان گفت: ما در مقایسه با چینی‌ها قرابت و مشترکات با افغانستانی‌ها داریم که چینی‌ها ندارند اما در عوض امکانات و ماشین آلاتی که آن‌ها دارند ما نداریم. به همین دلیل یکی از برنامه‌ها این است که بتوانیم سه جانبه کار کنیم. هم چینی‌ها و هم ما و هم افغانستانی‌ها به هم نیاز داریم.

او بیان کرد: اگرچه هنوز به طور دقیق شرایط افغان‌ها را نشنیده‌ایم اما آن‌ها از حضور ما در معادنشان استقبال کرده و خوشحال هستند. معادن افغانستان به رغم ظرفیت‌هایی که داشته اما در این سال‌ها فعال نبوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید