223153

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان:

60 درصد مهندسین معدن کرمانشاه بیکارند یا شغل غیرمعدنی دارند

دنیای معدن: به گفته عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه، نزدیک به 60 درصد مهندسین معدن در کرمانشاه بیکار هستند و یا در رشته های غیرمرتبط مشغول به فعالیت می شوند.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی عزیزی در گفت و گویی، با بیان اینکه متاسفانه اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با معدن و اعضای نظام مهندسی معدن بسیار کم است، اظهار کرد: از حدود 750 نفر عضوی که نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه دارد تنها نزدیک به 30 درصد آنها در مشاغل معدنی فعالیت دارند و مابقی یا بیکار می مانند و یا در رشته های غیرمرتبط فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: دلیل این امر ضعف قانون در واگذاری معادن است که امکان واگذاری معدن به افراد غیرمتخصص فقط با داشتن گواهی صلاحیت وجود دارد و این امر باعث شده آمار بیکاری مهندسین معدن بالا باشد.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان کرمانشاه با بیان اینکه در مراحل بعدی فعالیت های معدنی بعد از واگذاری، از جمله اکتشاف، بهره برداری و یا فرآوری، نظارت و مسئولیت فنی به مهندسین معدن واگذار می شود، گفت: اشتغالزایی این بخش نیز بسیار کم و تنها حدود 200 نفر است.

عزیزی تاکید کرد: با توجه به اینکه تعداد معادن در کرمانشاه خیلی زیاد نیست، تناسبی بین اشتغالزایی که صورت می گیرد با فارغ التحصیلان و مهندسین معدن وجود ندارد.

وی نبود بازار کار را باعث عدم گرایش جوانان برای تحصیل در رشته های مرتبط با معدن دانست و اضافه کرد: برای مثال زمانی دانشگاه آزاد اسلام آبادغرب رشته اکتشاف را در چارت آموزشی خود قرار داد اما مورد استقبال قرار نگرفت.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه از درآمد پایین مهندسین معدنی که مشغول به فعالیت هستند هم یاد کرد و افزود: حقوق این افراد گاهی از کارمندان هم کمتر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید