223097

استاندار کرمان:

دولت چشمش را روی حقوق دولتی معادن زغالسنگ ببندد

دنیای معدن: استاندار کرمان خطاب به وزیر صمت گفت: انتظارمان از معادن زغالسنگ اکتشاف و استخراج پهنه های جدید، حفظ اشتغال موجود، افزایش اشتغال در این حوزه و تامین خوراک کارخانجات باشد. دولت اصلا چشمداشتی به درآمد در زغالسنگ نداشته باشد و چشمش را به روی حقوق دولتی آن ببندد تا بتوانیم کاری کنیم.

به گزارش دنیای معدن،"علی زینی وند" شامگاه چهارم آبان ماه در جلسه شورای معادن استان کرمان گفت: بخش عمده حقوق دولتی که به خزانه کشور واریز می شود، از استان کرمان است که رقم آن بالاست ولی حقوق استان کرمان و سایر استان های معدنی دیگر به دلایلی برگشت داده نمی شود.

وی تمرکز حساب های شرکت های بزرگ معدنی در بانک های استان را یکی از راهکارهای بهره مندی کرمان از درآمد معادن دانست و افزود: در سال ۹۸ میزان تمرکز حساب های شرکت های بزرگ در استان کرمان ۴۵۰۰ میلیارد تومان بود که در شش ماهه اول سال جاری به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده، این اتفاق خوبی است اما ما راضی نیستیم و باید بیشتر شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه هدف گذاری برای شورای بانک ها کردیم که تمرکز حساب های شرکت های بزرگ معدنی استان در بانک های کرمان به مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان رسد، در ادامه درخصوص معافیت ۲۰ درصدی از حقوق دولتی معادن اظهار کرد: اگر معادن در حوزه بهینه سازی روش های استخراج معادن، اکتشافات تکمیلی در واحدهای معدنی، تحقیق و توسعه، بهره وری و محیط زیست اقدامات موثری داشته باشند و در صورت تایید کمیسیون مربوطه، باید سقف تخفیفات به آن معدن داده شود اما در حال حاضر پیشنهاد می دهم که به صورت کلی تصویب شود.

زینی وند از صنعت زغال نیز سخن به میان آورد و گفت: واقعا مسئله کارگری زغالسنگ و کرومیت فاریاب کل استان کرمان را درگیر کرده و در یک سال گذشته بیش از هفت جلسه شورای تامین برای مسائل زغالسنگ و کرومیت فاریاب تشکیل دادیم و اگر هماهنگی ها و تدابیر در استان وجود نداشت حتما به مسائل مهمی برای کشور تبدیل می شدند.

وی افزود: کوچکتر از این مسائل در استان های دیگر کشور را فلج می کند، اینکه ما اجازه نمی دهیم مسائل به تهران سرریز شوند به این معنی نیست که ساده اند و همراه با مسئولین ارشد استان ساعت های زیادی برای این موضوع وقت می گذاریم و کارگران نیز نجابت به خرج می دهند.

استاندار کرمان با بیان اینکه با شرایط پیچیده این اعتراضات و اعتصابات را مدیریت کردیم، اظهار کرد: حرف کارگران و کارفرما هر دو درست است اما باید اتفاقات اساسی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید مسئولان تصمیم گیر را موظف کنیم که قبل از اتخاذ هر تصمیمی به قعر معادن سفر کنند تا از نزدیک با مشکلات کارگران روبه رو شوند. این کارگران خلاء بیمه ای مواجه هستند در حالی که با سختی فراوان کار می کنند.

زینی وند با اشاره به سفر کارگران زغالسنگ به تهران، تصریح کرد: کارگران زغالسنگ تصور می کردند که اراده ای در استان برای رفع مشکل آنها نیست.

وی اظهار کرد: اولویت اول ما درمورد زغالسنگ است، کرمان و مسائل کارگری آن را دریابید و تصمیمی در این زمینه اتخاذ شود و پیشنهاد مشخص ما این است که به عنوان اورژانسی ترین تقاضا طی این هفته کمیته زغال در کشور احیا شود.

استاندار کرمان خطاب به وزیر صمت گفت: انتظارمان از معادن زغالسنگ اکتشاف و استخراج پهنه های جدید، حفظ اشتغال موجود، افزایش اشتغال در این حوزه و تامین خوراک کارخانجات باشد. دولت اصلا چشمداشتی به درآمد در زغالسنگ نداشته باشد و چشمش را بروی حقوق دولتی آن ببندد تا بتوانیم کاری کنیم.

وی عنوان کرد: کارگران ۱۷ خواسته از ما داشتند که ۱۲ مورد را حل کردیم اما مابقی ملی هستند و در دولت و مجلس باید رفع شوند.

زینی وند تاکید کرد: برای تصمیم گیری در این زمینه ها، نظرات استان را که در میدان هستند، بگیرید و شورای عالی معادن به فوریت با دستور کار کرمان تشکیل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید