222480

معادن قیر طبیعی فرصتی مناسب برای ایجاد توسعه پایدار در گیلانغرب

دنیای معدن: معادن قیر طبیعی شهرستان گیلانغرب فرصتی مناسب برای ایجاد توسعه پایدار و رونق اقتصادی در این شهرستان و استان کرمانشاه است.

به گزارش دنیای معدن،  بخش معدن و صنایع معدنی با توجه به گستردگی حوزه فعالیت و اثرگذاری های فراوان بر محیط زیست، زندگی و اقتصاد مردم باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و آن را در راستای ایجاد توسعه پایدار قرار داد.

فلزات و مواد معدنی نقش تاثیرگذاری در توسعه اقتصاد جوامع به ویژه کشورهای در حال توسعه داشته و باید با توجه به شاخص های توسعه پایدار در این بخش توسعه اقتصادی پایدار و متوازنی ایجاد شود.

وجود منابع خدادادی در استان کرمانشاه بستری را فراهم کرده تا در صورت همت همگانی بتوان این استان را در مسیر توسعه پایدار و بهبود زندگی مردم قرار داد.

یکی از منابع الهی و پتانسیل های بالقوه استان کرمانشاه معادن و ذخایر طبیعی به ویژه قیر طبیعی بوده و بیش از ۷۰ درصد معادن قیر طبیعی یا بیتومین در استان کرمانشاه و در شهرستان گیلانغرب قرار داشته که با فرآوری این ماده معدنی می توان ارزش افزوده بالایی برای این استان فراهم آورد.

در این راستا خبرگزاری تابناک کرمانشاه برای اطلاع از آخرین وضعیت معادن قیر طبیعی استان کرمانشاه و برنامه های توسعه ای آن به سراغ مسئولان رفته است.

وجود بیش از ۷۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در گیلانغرب

بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: ۱۵ طرح در سند نفت و گاز و پتروشیمی استان کرمانشاه بررسی و به تایید رسیده که یکی از این طرح ها فرآوری مواد معدنی است.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه وزارت نفت و جهاد دانشگاهی، این وزارتخانه از یک شرکت دانش بنیان در استان کرمانشاه برای تولید کربن فعال از قیر طبیعی حمایت و محصولات آن را به صورت تضمینی خریداری می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: در حال حاضر تولید کربن فعال از قیر طبیعی در این استان انجام شده اما با این تفاهم نامه کیفیت و میزان تولید محصول افزایش پیدا می کند.

باباخانی با اشاره به معادن قیر طبیعی شهرستان گیلانغرب تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در این شهرستان قرار دارد.

وجود ۳۰ معدن دارای پروانه بهره برداری قیر طبیعی در گیلانغرب

رسول اسکندری معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: ایران رتبه سوم ذخایر معدنی جهان را داشته که میزان این ذخایر معدنی بیش از ۱۵ میلیون تن است.

وی افزود: ۷۰ درصد ذخایر معدنی کشور در استان کرمانشاه و عمدتا در شهرستان گیلانغرب قرار دارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تصریح کرد: تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری قیر طبیعی این استان ۳۰ فقره با میزان استخراج اسمی سالانه بیش از ۷۰ هزار تن است.

اسکندری ادامه داد: مطالعات اکتشافی در شهرستان گیلانغرب برای شناسایی ذخایر معدنی توسط مشاور انجام و ۱۶ محدوده امیدبخش شناسایی شده که با توجه به قرارگیری برخی از این مناطق در محدوده هوانوردی و عدم امکان فعالیت معدنی پیگیری های لازم برای رفع موانع از طریق وزارت صمت و شورای عالی معادن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۱۶۰ محصول با ارزش افزوده بالا از قیر طبیعی قابل استحصال است، گفت: ایجاد صنایع فرآوری قیر طبیعی در استان کرمانشاه از اولویت های مهم صمت بوده و این سازمان حمایت های لازم را از سرمایه گذارانی که قصد احداث واحد فرآوری قیر در استان کرمانشاه داشته باشند، به عمل می آورد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بیان کرد: چندین مطالعه و پژوهش برای شناسایی محصولات با ارزش افزوده بالا انجام شده ولی تاکنون این پژوهش ها آن چنان که مورد انتظار بوده جامع نیست.

وی افزود: عدم انجام مطالعات و پژوهش های جامع در مورد قیر طبیعی استان کرمانشاه، بالا بودن حجم سرمایه گذاری مورد نیاز و انحصاری بودن دانش فنی مورد نیاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از قیر طبیعی از مشکلات ایجاد واحدهای فرآوری در این استان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید