222252

اجرای پروژه تحول زمین شناسی خراسان جنوبی دردستور کار محققان

دنیای معدن: با اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی سازمان، پروژه مشترک تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در خراسان جنوبی کلید خورد که طی آن تعداد ۶۰ ورقه-نقشه زمین شناسی، ژئوشیمیایی، اکتشاف سیستماتیک چهارلایه ای شامل فلزی، غیرفلزی و کانی های قیمتی در این استان تهیه خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور؛سازمان زمین شناسی در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی درخصوص لزوم رسیدن به اقتصادی مستقل، بهره گیری مناسب از منابع طبیعی و انسانی کشور و توزیع عادلانه آن و همچنین تاکید رییس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در ضرورت ایجاد تحول بنیادین در بخش علوم زمین و معدن کشور، در قالب توافق نامه و برنامه مشارکتی اقدام به تعریف برنامه ای تحولی در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی کشور کرده است.

این سازمان بعد از بررسی و تحلیل فنی در کمیته راهبردی مشترک معدنی کشور با حضور مدیران و متخصصان این بخش، استان خراسان جنوبی به عنوان اولین هدف اجرای این برنامه در سال ۱۴۰۰ معرفی و برنامه ریزی اجرای پروژه تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی برای آن طراحی شد که اقدامات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

تولید و تکمیل اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشافی در گستره موردنظر اجرای عملیات، کشف ذخایر جدید معدنی، کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن با همکاری بخش های مختلف معدنی کشور در حوزه سازمان ها و مجموعه های حاکمیتی، توسعه ای دولتی، نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی، کاهش ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی در چرخه معدنکاری، افزایش قابل توجه میزان اشتغال در منطقه و و توسعه عدالت محور استان و اجرای بزرگترین و بی سابقه ترین مدل مشارکتی در حوزه علوم زمین و معدن کشور جهت جلوگیری از موازی کاری ها از اهداف کلان پروژه تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی کشور عنوان شده است.

پروژه تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی استان خراسان جنوبی، در مساحتی نزدیک به ۱۵هزار کیلومتر مربع که در برگیرنده حدود ۴ شهرستان و بیش از ۸۵ روستا است به اجرا درمی آید. منابع مالی این پروژه از محل توافق نامه سه جانبه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی ایمیدرو در سال مالی ۱۴۰۰ تامین خواهد شد

در این پروژه تعداد ۶۰ ورقه-نقشه زمین شناسی، ژئوشیمیایی، اکتشاف سیستماتیک چهارلایه ای شامل فلزی، غیرفلزی، کانی های قیمتی و عناصر استراتژیک تهیه خواهد شد. تکمیل فاز شناسایی و پیجویی اکتشافی جهت معرفی مناطق جدید امیدبخش معدنی از نتایج دیگر این پروژه است.

مدت زمان اجرای این پروژه از مهرماه ۱۴۰۰ به مدت یکسال برآورد شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید