221709

علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفتگو با دنیای معدن خبر داد:

برداشت 60 لایه اطلاعاتی از خراسان جنوبی

دنیای معدن/ محبوبه ناطق- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفتگو با دنیای معدن از برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی در منطقه دیواندره کردستان تا یک ماه آینده خبر داد.

علیرضا شهیدی با بیان اینکه ژئوفیزیک هوایی این سازمان بعد از سه سال وقفه توسط بالگرد سازمان انجام می‌شود گفت: به تازگی توانستیم با اخذ تمام مجوزها و استانداردهای پرواز از سازمان خدمات هوایی کشوری، در آینده نه چندان دور اولین برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی را در دیواندره کردستان انجام بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: این روزها سازمان زمین‌شناسی، فعالیت‌های زیاد و مستمری در زمینه اکتشافات معدنی انجام می‌دهد تا عقب‌افتادگی‌های رخ داده برای اکتشاف معادن به ویژه معادن فلزی را جبران کند؛ در این راستا یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته، ساخت آشیانه هلیکوپتر B3 مخصوص انجام اکتشافات ژئوفیزیک هوایی است. البته سازمان دارای دو هلیکوپتر است که یکی از آن دو را برخط کرده و دیگری در حال آماده‌سازی برای بازگرداندن به حالت عملیاتی است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه با بیان اینکه اکتشافات تفصیلی همزمان در چند استان دنبال می‌شود، عنوان کرد: در سالهای 92 تا 94 در قم یکسری اطلاعات پایه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و ژئوفیزیک هوایی برداشت داشتیم و به نتایج خوبی رسیده بودیم اما متاسفانه در اخذ مجوز منابع طبیعی کمی با مشکل مواجه شد و کار بلوکه شد. با پیگیری‌های انجام شده توانستیم سال گذشته مجوز برداشت اطلاعات این منطقه را از منابع طبیعی بگیریم.

شهیدی افزود: درحال حاضر سازمان زمین‌شناسی، به صورت متمرکز اکیپ‌های زیادی را به این منطقه گسیل داشته که دارند روی محدوده‌های پلی‌متال‌ مانند آهن، مس و طلا کار می‌کنند. با توجه به اطلاعات سطحی در برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمی امید می‌رود به ذخایر قابل توجهی در این منطقه دست پیدا کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: چهار ماه پیش در زمان صدارت آقای رزم حسینی در وزارت صمت، تفاهمنامه مشترک سه جانبه‌ای بین سازمان زمین‌شناسی، سازمان ایمیدرو و معاونت معدنی وزارتخانه به امضا رسید و قرار شد کارهای اکتشاف بین این سه سازمان تقسیم شود.

وی ادامه داد: در این تفاهمنامه مقرر شد سازمان زمین‌شناسی به دلیل جایگاه حاکمیتی در بخش اکتشاف، در پروسه اکتشاف، مراحل شناسایی و پی‌جویی را انجام داده و اطلاعات تولیدی را در اختیار ایمیدرو قرار بدهد تا ایمیدرو خود یا توسط شرکتهای بخش خصوصی اکتشاف عمومی و تفصیلی را انجام بدهند. درمقابل از این پس منابع مالی پروژه‌های اکتشافی ما را ایمیدرو تامین می‌کند. در حقیقت ما در مناطقی جاهایی کار می‌کنیم که مورد درخواست ایمیدرو باشد. ما خواسته‌های ایمیدرو را تامین می‌کنیم و کلیه اطلاعات حاصله را در اختیار این سازمان قرار می‌دهیم.

شهیدی تاکید کرد: این امر باعث می‌شود در داخل وزارت صمت همگرایی بسیار مناسبی برای اکتشافات معدنی شکل بگیرد که در سالهای گذشته وجود نداشت. بدین شکل موازی‌کاری نمی‌شود و سرعت کار افزایش پیدا کرده و پروسه اکتشاف کوتاهتر می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی همچنین گفت: به طور معمول در دنیا به طور میانگین از زمانی که کانسار پیدا می‌شود تا زمانی که معدن به بهره‌برداری می‌رسد 7 سال به طول می‌انجامد که این مدت در کشور ما 15 تا 20 سال است که امیدواریم با این تفاهمنامه این پروسه را کاهش بدهیم.

وی افزود: به دنبال این تفاهمنامه سه جانبه، سازمان زمین‌شناسی در استان خراسان جنوبی از دو هفته دیگر بزرگترین پروژه اطلاعات پایه را در طول تاریخ سازمان زمین‌شناسی را انجام می‌دهد. در این پروژه، 60 لایه اطلاعاتی ظرف مدت 12 ماه قرار است برداشت شود. تهیه 20 نقشه زمین‌شناسی با مقیاس یک پنجاه هزار، 20 نقشه ژئوشیمی با مقیاس یک پنجاه هزار و 20 نقشه زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس 50هزار در مساحتی اندک در حدود  15هزار کیلومتر مربع دارد اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه در گذشته ژئوفیزیک هوایی در این منطقه انجام شده بود اندیس‌ها و آنامولی‌های خوبی را توانسته بودیم به دست بیاوریم و امیدواریم نتایج خوبی را در این مناطق کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه محدوده‌های خراسان جنوبی هم عمدتا پلی‌متال هستند گفت: البته اخیرا تنها به دنبال عناصر فلزی نیستیم بلکه نقشه‌های زمین‌شناسی اقتصادی که روی آن کار می‌کنیم 4لایه و شامل عناصر فلزی، عناصر غیرفلزی، عناصر نادر خاکی و فلزات گرانبها و استراتژیک و سنگهای قیمتی است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه در اکتشافات تفصیلی نه تنها غرب کشور بلکه کل کشور را مدنظر قرار دادیم گفت: فعلا استان به استان پیش می‌رویم و سال به سال پروژه‌های جدیدی را شروع می‌کنیم. درحال حاضر نیروهای ما در خراسان جنوبی هستند و یک ماه دیگر ژئوفیزیک هوایی را در کردستان انجام می‌دهیم. از سال دیگر نیز همین کاری را که در استان خراسان جنوبی در حال انجام داریم در کردستان عملیاتی می‌کنیم و بعد از کردستان به سراغ استان مرکزی رفته و این استان را در اولویت قرار می‌دهیم و الی آخر.

شهیدی با اشاره به اینکه در برنامه پنج ساله هفتم باید 2 میلیون و 750هزار کیلومتر خطی را ژئوفیزیک هوایی کنیم تصریح کرد: از این میزان، تا الان تنها حدود 650 هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی انجام شده است که باید سعی کنیم یا از طریق امکانات داخلی سازمان یا از بخش خصوصی کمک بگیریم. منظور از بخش خصوصی شرکتهایی هستند که پتانسیل و امکانات ژئوفیزیک هوایی را داشته باشند و بتوانند از هلیکوپترهای مخصوص بهره‌مند باشند.

وی در پایان اظهار داشت: پتانسیل وجود چنین شرکت‌هایی در ایران  وجود دارد و بخش خصوصی می‌توانند چنین شرکتهایی را شکل بدهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید