98400

بخش خصوصی بازوی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

دنیای معدن - سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از دو سال گذشته تاکنون از یک سو تلاش خود را معطوف به فعال کردن بیش از 30 طرح معدنی و صنایع معدنی در کل کشور کرد و از دیگر سو جلب مشارکت بخش خصوصی برای ترزیق منابع مالی جدید به پروژه های این بخش را پیش رو قرار داد. ب

بخش نخست خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده به ثمر نشست و طی این مدت تعدادی از طرح های مهم از جمله طلای زرشوران،‌ سیمان ونزوئلا،‌ فاز دو اسکله منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، ‌پتاس خور و بیابانک،‌طرح نیمه صنعتی تولید کک نفتی و...راه اندازی شدند و امسال نیز طبق برنامه حدود 10 پروژه افتتاح می شوند که در این میان بخش آهن اسفنجی طرح های استانی فولاد از اهمیت بیشتری برخوردارند و در ماه های آتی به مدار تولید می پیوندند.
یکی از ویژگی های طرح های کنونی ایمیدرو این است که با مشارکت شرکت های خصوصی داخلی (و در برخی خارجی) روند اجرایی را سپری می کنند و این مهم که برگرفته از سیاست های جدید دولت یازدهم و اقتصاد مقاومتی است. به طور کلی‌ فعال بودن طرح های معدنی و صنایع معدنی به مفهوم تحرک در شرکت های خصوصی،‌ رشد درآمد و اشتغالزایی و افزایش توان فنی و مهندسی داخلی است.
در واقع می توان اذعان کرد با اجرای ماموریت این سازمان -که همانا توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است- زمینه ای برای بروز خلاقیت ها و تونایی های شرکت های بخش خصوصی در زنجیره تولید مواد معدنی،‌ صنایع معدنی به ویژه صنایع فلزی همچون فولاد،‌ مس،‌ آلومینیوم،‌ طلا،‌ تیتانیوم، ‌سرب و روی و ... به شمار می آید. ایمیدرو در این مسیر خود را در جایگاه سازمانی مادر می بیند که برنامه های توسعه ای را در نقاط مختلف کشور طراحی می کند که بخش خصوصی بازوهای اجرایی آن طرح ها به شمار می آید.
نکته ای که باید به آن اشاره کرد و به عنوان پیش نیاز تحرک در بخش معدن و صنایع متالورژی محسوب می شود،‌ توسعه طرح های اکتشافی است. این امر با توجه به اهداف بلند مدت ایمیدرو از دو سال پیش آغاز شده و تاکنون 240هزار کیلومتر مربع از مساحت کشورمان را تحت پوشش قرار داده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران امید دارد با توجه به پتانسیل های زمین شناسی ایران،‌ میزان ذخایر معدنی (شناخته)کشور،‌ حداقل 50درصد افزایش یابد. هرچند این امید در معدن عظیمی همچون سنگان در خراسان رضوی، نتیجه بخش بوده و میزان ذخایر سنگ آهن از 600 میلیون تن به 1.2 میلیارد تن افزایش یافته است. کشف عناصر جدید در آن ناحیه همچون سرب و روی،‌ دستاوردی بود که پیشتر کارشناسان تصوری از وجود آن ها در سنگان نداشتند.
در نهایت می توان تاکید کرد که برنامه اکتشافی ایمیدرو،‌ زیربنای طرح های آتی کشور و گامی مطمئن برای تامین مواد اولیه صنایع مختلف از جمله صنایع متالورژی است. وجود ذخایر معدنی وسیع، عاملی برای اطمینان بخشی به سرمایه گذاران و صنعتگران این حوزه به شمار می آید. ایمیدرو در حقیقت خود را زمینه ساز اجرای اهداف و ماموریت بخش معدن و صنایع معدنی کشور می داند که با کمک شرکت های خصوصی، قابلیت تحقق دارد و انعکاس این موضوع را می توان در نمایشگاه متافو مشاهده کرد به طوری که حضور شرکت های بخش خصوصی داخلی در دوازدهمین نمایشگاه ایران متافو و ارایه جدیدترین دستاوردها در بخش های مختلف مهندسی،‌ ساخت و‌ اجرا، منعکس کننده گوشه ای از توانمندی های شرکت های ایرانی است.
مهدی کرباسیان
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو

دیدگاهتان را بنویسید