221753

رییس سازمان صمت:

سیستان و بلوچستان رتبه نخست آنتیموان در کشور را دارد

دنیای معدن -رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: این استان از نظر ذخایر معدنی آنتیموان در رتبه نخست، منیزیت و تیتانیوم در رتبه دوم و کانسنگ طلا در جایگاه ششم کشور قرار دارد.

به گزارش دنیای معدن، داود شهرکی روز سه شنبه در گفت وگویی اظهارداشت: توجه به ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان موجب استقرار صنایع وابسته خواهد شد که در نهایت ایجاد اشتغال، ارزش افزوده (فرآوری مواد معدنی)، عمران و آبادانی را در سایر نقاط استان درپی خواهد داشت.

وی گفت: توسعه صنایع معدنی با توجه به پراکندگی واحدهای معدنی در نقاط مختلف استان باعث ماندگاری جمعیت و جلوگیری از مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ و به دنبال آن کاهش حاشیه نشینی در شهرها خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک ۳۹۸ واحد معدنی در نقاط مختلف استان با ایجاد اشتغال بیش از هفت هزار نفر فعال هستند.

وی بیان کرد: تاکنون و به طور قطعی، میزان ذخایر انواع مواد معدنی کشف شده در سیستان و بلوچستان به رقم افزون بر سه میلیارد تن رسیده که با توجه به برنامه های اکتشافی مستمر که در حال انجام است قطعا به میزان ذخایر معدنی استان اضافه خواهد شد.

شهرکی خاطرنشان کرد: در ۶ ماه اول سالجاری در سطح استان، تعداد هشت واحد معدنی غیرفعال دوباره به چرخه تولید بازگشته که زمینه ایجاد اشتغال ۱۱۶ نفر را فراهم کرده است.

وی گفت: ماده معدنی استراتژیک آنتیموان، رسانای ضعیف گرما و برق است و از ماده خالص آن برای ساخت انواع خاصی از دستگاه های نیمه رسانا و از آلیاژ این ماده معدنی در صنایع دفاعی و باتری سازی استفاده می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: ماده معدنی منیزیت نیز نقش اصلی را در صنایع دیرگداز و نسوز و سایر صنایع و ماده معدنی استراتژیک تیتانیوم هم به دلیل وزن کم و استحکام زیاد در صنایع آلیاژی مانند بدنه هواپیما استفاده می شود.

وی اظهارداشت: کانسنگ طلا نیز سنگی حاوی ماده معدنی با ذرات ریز طلا است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نبوده و زمانی که میزان آن به یک گرم در هر تن برسد، با احداث کارخانه جدایش و فرآوری قابلیت بهره برداری را دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید