249789

موافق کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳

حسینی: موافقت با کلیات بودجه به معنای قبول جزئیات نیست/ بهبود حقوق بازنشستگان یک اصل مسلم است

دنیای معدن: نماینده مردم تنکابن در مجلس گفت: موافقت با کلیات بودجه به معنای قبول جزئیات نیست و ما نباید با رد لایحه بودجه پیام نااطمینان را به جامعه منتقل کنیم، بهبود حقوق بازنشستگان یک اصل مسلم است اما روشی که برای این کار باید انتخاب کنیم در مرحله رسیدگی به لایحه بودجه است.

به گزارش دنیای معدن، سیدشمس الدین حسینی در نشست صحن علنی امروز (چهارشنبه 29 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1403 اظهار داشت: موافقت با کلیات بودجه به معنای موافقت با جزئیات نیست و باید توجه کنیم آنچه که دوستان در مورد حقوق بازنشستگان و مالیات‌ها می‌گویند ایده‌ال است اما بودجه بر مبنای واقعیت‌ها است نه ایده‌آل‌ها.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس افزود: اینکه دوستان می‌گویند حقوق بازنشستگان را افزایش دهید و مالیات‌ها را کاهش دهید ایده‌آل است اما عملیاتی نیست. اصلاح امور با موکول کردن به فردا انجام نمی‌شود بلکه این سبب آن می‌شود که فرصت و وقت را از دست بدهیم و امروز باید وقت را غنیمت بشماریم.

وی تصریح کرد: لایحه قبلی رد شد و 10 روز بررسی به تعویق افتاد و اگر کلیات این لایحه نیز رد شود به معنی این است که به استقبال دو دوازدهم و سه دوازدهم می‌رویم و این پیام عدم اطمینان به جامعه می‌دهد پس لازم است وارد جزئیات بودجه شویم، بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که این روزها مطرح است دولت خواسته است یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده به این امر اختصاص یابد و باید بحث کنیم آیا روش‌های دیگری که مطرح شده است گزینه بهتری است اما اینکه برویم به سمت بودجه دو دوازدهم یعنی چند ماه فشار بر بازنشستگان تداوم پیدا کند و ما به امید آینده‌ای باشیم که از ورود به آن اجتناب می‌کنیم.

حسینی بیان کرد: پیش‌بینی درآمد بالاتر مالیاتی به معنی تجویز قانونی وصول مالیات با نرخ‌های بالاتر نیست، این یک پیش‌بینی است و دولت اجازه ندارد بیشتر از 25 درصد سود شرکت‌ها را دریافت کند لذا ارقام را به یکدیگر گره نزنید و بودجه فرآیند رسیدگی خود را دارد و حق اعتراض به قوت خود باقی است اما این بودجه نکات قابل توجهی دارد که باید به آن توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: احکام بودجه 1403 احکام بسیار خوبی است البته در برخی موارد ما نقدهایی به آن وارد می‌دانیم که باید در بررسی جزئیات به آن ورود کنیم اما ما در کلیات توقف کرده‌ایم و فکر می‌کنیم جزئیات حل می‌شود اما آنچه که ما در ماده 182 آیین‌نامه تصویب کردیم این است که احکام را تصویب می‌کنیم و اصلاح می‌شود و بر اساس آن اصلاحات دولت باید جدول مصارف را تقدیم مجلس کند و اینکه دولت درآمدها را 42 درصد رشد داده و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را 12 درصد کاهش داده به این معناست که به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نمایندگان پیشنهاد دهند چگونه می‌خواهند هم آمال مطرح شده در بودجه را تأمین کنند و هم اصلاح ساختار انجام دهند و من تأکید می‌کنم آنچه که درخصوص اصلاح ساختار منابع بودجه صورت گرفته است روش خوبی است و باید به ترازهای عملیاتی پیش‌بینی شده در بودجه نیز توجه کنیم و دولت سعی کرده است هزینه‌های جاری را از محل درآمدها تأمین کند و این یک اصلاح ساختاری است. همچنین تلاش کرده است تعهد برای آینده را کمتر کند و آینده‌فروشی را کاهش داد.

حسینی با اشاره به لزوم مولدسازی و قانون آن گفت: باید ببینیم امسال مولدسازی چه میزان محقق شد و سال آینده چه میزان محقق می‌شود، دولت سعی کرده است به لحاظ ساختاری اصلاحاتی انجام دهد و به لحاظ برآوردی نیز به تجربه سال جاری توجه کند لذا در مجموع ما باید به چارچوب کلی لایحه رأی دهیم اما در جزئیات آن را اصلاح کنیم و تأکید می‌کنم بهبود حقوق بازنشستگان یک اصل مسلم است اما روشی که برای این کار باید انتخاب کنیم در مرحله رسیدگی به لایحه بودجه است و نباید به استقبال دو دوازدهم برویم./

دیدگاهتان را بنویسید