221761

قیمت زمین کاهش می‌یابد

دنیای معدن - مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۱۳ مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش دنیای معدن، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

13 مهر ۱۳۵۱؛ سازمان عمران سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود

نخست‌وزیر از تشکیل سازمان عمران سیستان و بلوچستان خبر داد.

هویدا گفت: تامین هدف‌های برنامه چهارم در این استان جز اقدامات زیربنایی چیز دیگری نبوده و با شروع برنامه پنجم، این استان یک جنبش عظیمی را شاهد خواهد بود.

نخست‌وزیر که برای شرکت در میتینگ انتخاباتی به زاهدان سفر کرده بود، گفت: در وهله اول به‌عنوان نخست‌وزیر طالب این است که مردم در انتخابات شرکت کنند و مهم نیست که به چه کسی و به چه حزبی رای می‌دهند. آنچه از نظر او مهم است، این است که فعالانه در این انتخابات شرکت کنند و به شخص و حزبی که ایمان دارند رای بدهند.

قیمت زمین کاهش می‌یابد

خرید اراضی بزرگ در شهرها به وسیله دولت و عرضه این اراضی به مردم، جهت تهیه مسکن ارزان‌قیمت، مهم‌ترین سیاستی است که دولت اجرای آنها را در برنامه پنجم عمرانی کشور پیش‌بینی کرده است.

این سیاست که به قول کارشناسان زمین و مسکن و اکثریت قریب به اتفاق مردم بدون خانه، بسیار بجا و تنها راه درمان «درد مسکن» است، قرار است در برنامه پنجم یعنی از آغاز سال 1352 تا پایان سال 1356 به مرحله اجرا درآید.

در برنامه پنجم پیش‌بینی شده است که دولت در مقابل خرید اراضی بزرگ، اوراق قرضه به صاحبان آنها تسلیم می‌کند.

مساله مهم در اجرای سیاست جدید این است که برای خرید اراضی بزرگ باید یک سلسله بررسی و مطالعات دقیق و عمیق صورت بگیرد و نکات نامعلوم مشخص شود و مقررات و قوانین و احتمالا آیین‌نامه‌های لازم تهیه شود.

در حقیقت خرید اراضی بزرگ شهرها و تسلیم اوراق قرضه در مقابل آن و فروش زمین به مردم یک چارچوب کلی و هدف اساسی و انقلابی جدیدی است که برای جلوگیری از بورس‌بازی زمین و ترقی قیمت روزافزون آن و درنتیجه گران  تمام شدن قیمت خانه و بالا رفتن سریع اجاره خانه‌ها اتخاذ شده است.

13 مهر 1371؛ ایران عضو رسمی انستیتو بین‌المللی آهن و فولاد شد

شرکت ملی فولاد ایران به عضویت انستیتو بین‌المللی آهن و فولاد درآمد.

در بیست و ششمین اجلاس سالانه این انستیتو مدیران و نمایندگان بیش از 100 شرکت تولیدکننده فولاد جهان متجاوز از 35 کشور تولیدکننده فولاد در دنیا، همچنین ده‌ها متخصص و استاد بین‌المللی در مسائل مربوط به فولاد و بیش از 20 خبرنگار مطبوعات تخصصی آهن و فولاد شرکت کرده‌اند.

در این جلسه عضویت رسمی شرکت ملی فولاد ایران مطرح و به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت. دکتر بانکی نیز به عضویت هیات‌مدیره این انستیتو درآمد.

با راه‌اندازی و بهره‌برداری از اولین مجتمع فولادسازی ایران (ذوب‌آهن اصفهان) شرکت ملی ذوب‌آهن اصفهان از سال 1973 به عنوان عضو وابسته به این انستیتو درآمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ادغام شرکت ملی ذوب‌آهن و شرکت صنایع فولاد، شرکت ملی فولاد ایران به عنوان تنها شرکت‌کننده و متولی فولاد کشور تاسیس و با تصویب مجلس شورای اسلامی عضویت خود را در انستیتو ادامه داد.

 

13 مهر 1391؛ بازار ارز صف مقدم جنگ اقتصادی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از اهداف راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی را جلوگیری از رانت اعلام کرد و گفت: در جنگ اقتصادی حلوا پخش نمی‌کنند و بازار ارز نیز صف مقدم این جنگ است.

شمس‌الدین حسینی درباره برخی اظهارنظرها مبنی‌بر اینکه دولت از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شود، گفت: به‌عنوان سخنگوی وزیر اقتصادی و خزانه‌دار این مساله را تکذیب می‌کنم و اعلام می‌کنم نهادهای نظارتی وجود دارند که دخل و خرج دولت را محاسبه می‌کنند، اما آنهایی که در این حوزه انتقاداتی دارند، مستندات خود را ارائه کنند.

حسینی با بیان اینکه دولت به‌عنوان نماینده ملت به هیچ وجه موافق کاهش ارزش پول ملی نبوده و نیست، تصریح کرد: دولت همچنین با سیاست افزایش نرخ ارز موافق نیست و این روش را برای تامین مالی مناسب نمی‌داند.

وزیر اقتصاد با اشاره به برخی اظهارنظرها و اتهام‌زنی‌ها به دولت درخصوص بازار ارز گفت: برخی رئیس‌جمهور را متهم به علامت دادن به بازار ارز می‌کنند که این اشتباه است. دستگاه‌های مختلف کشور بیکار نمی‌نشینند اگرچه من از کاستی‌ها صحبت کردم، اما ابزارهای لازم وجود دارد و اقدامات موردنیاز انجام می‌شود و افرادی شناسایی شده و سر وقت هم با آنها برخورد می‌شود که به موقع اعلام می‌کنیم.

حسینی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی‌بر اینکه 22 نفر سرشاخه اصلی اخلالگری در بازار هستند که شناسایی شده‌اند، ادامه داد: در این زمینه نظرات خاصی وجود دارد که با این مسائل برخورد می‌کنند.

به گفته وی، جریانات و مبادلات پولی غیرمتعارف را شناسایی کرده و با آن برخورد می‌کنیم.

افزایش ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی

آمارها نشان می‌دهد که ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی در 6 ماه اول سال 90 برخلاف روند آن در سال‌های 88 و 89 با افزایش مواجه بوده است. مطابق داده‌های نماگرهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی، حجم این ذخایر در 6 ماه اول سال 90 افزایشی حدودا 4 میلیارد دلاری را داشته است. میزان بدهی‌های خارجی بانک مرکزی نیز همسو با روند یکسانی که این مقادیر پس از سال 1387 در پیش گرفتند، در پایان 6 ماه اول سال 90 به میزان حدودا 21 میلیارد دلار گزارش شده است.

ازسوی دیگر داده‌های تراز پرداخت‌های نماگرها، در بخش حساب سرمایه، خالص حساب سرمایه را از سال 86 تاکنون منفی گزارش کرده است. رقم خالص حساب سرمایه که تغییرات در حساب سرمایه را در آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال 86 به میزان منفی 13.6 میلیارد دلار، در سال 87 منفی 10.9 میلیارد دلار و در سال 88 منفی 13.7 میلیارد دلار گزارش شده است. خالص حساب سرمایه در سال 89 نیز منفی بود و مقدار آن از سال‌های پیش از آن، بیشتر گزارش شد و منفی 24.7 میلیارد دلار محاسبه شد.

رقم خالص حساب سرمایه برای سه ماه اول سال 90 نیز معادل منفی 10.9 میلیارد دلار و برای 6 ماه اول این سال با کمی کاهش در مقدار آن، به میزان منفی 7.9 میلیارد دلار اعلام شده است.

توقف قیمتی در بازار

به فاصله 12 ساعت پس از اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، بازار غیررسمی ارز و سکه با برخی از اقدامات کنترلی و نبود خرید و فروش مواجه شد تا قیمت مشخصی برای انواع ارز، کشف نشود. این موضوع قیمت دلار - به‌عنوان پایه تبدیل قیمت انواع ارز – را تا میانه‌های دیروز مبهم باقی گذاشت.

مجموعه این عوامل موجب نوعی از محافظه‌کاری در بازار و توقف خرید و فروش در میان صرافی‌ها شد تا جایی که اخبار متناقضی از قیمت انواع ارز در میان صرافی‌ها منتشر می‌شد که خود بر سردرگمی دو طرف عرضه و تقاضا اضافه می‌کرد.

شرایط تا پایان روز کاری گذشته به گونه‌ای پیش رفت که بسیاری از ارزهای موردتقاضا با عدم‌فروش ازسوی دارندگان ارز مواجه بود تا عملا هیچ نرخ معتبر و مشخصی در میان صرافی‌ها و حتی دلالان ارز به کار گرفته نشود. احمد کریمی، دبیرکل جامعه اصناف و بازار درباره تعطیلی بخشی از بازار تهران گف: بازاریان برای حفظ امنیت بازار و اینکه اوضاع بهم نریزد ناچار شدند مغازه‌های خود را ببندند. کریمی اصفهانی تاکید کرده به محض برقراری امنیت، بازاریان کار خود را از سر خواهند گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید