249996

بایدن معافیت آلومینیوم و فولاد اتحادیه اروپا از تعرفه واردات را تمدید کرد

دنیای معدن: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه تعلیق تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا را به مدت دو سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی بر فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومینیوم اتحادیه اروپا بسته بود و دولت بایدن در ژانویه ۲۰۲۲ این تعرفه‌ها را تعلیق کرد.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اقدام ترامپ بر واردات موتورسیکلت و قایق و کالاهای دیگر آمریکایی تعرفه وضع کرد اما با روی کار آمدن بایدن این تعرفه‌ها را تا سال ۲۰۲۵ تعلیق کرد.

در همین حال، آمریکا و اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای مقابله با تولید اضافی فلزات در اقتصادهای دیگر مانند چین هستند.

این مذاکرات قرار بود تا سال ۲۰۲۳ به نتیجه برسد اما گفت‌وگوها در این باره متوقف شده است. با این حال، بایدن گفته که مذاکرات ادامه خواهد داشت و طرفین تاکنون «پیشرفت‌های زیادی» داشته‌اند.

دولت بایدن هفته جاری در اقدامی دیگر تعلیق تعرفه‌های دولت ترامپ بر واردات برخی کالاهای چینی را به مدت پنج ماه تمدید کرد.

گروه بازرگانی «آمریکایی‌ها طرفدار تجارت آزاد» از این تصمیم استقبال کرد و آن را مایه «آرامش اقتصادی کسب و کارهای آمریکایی» خواند.

ترامپ با استناد به آنچه که رویکردها غیرتجاری منصفانه پکن خواند، ۳۷۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی وضع کرد.

تنش‌ها میان دو کشور در سال‌های اخیر به دلیل مسائل گوناگونی از جمله حقوق بشر، تایوان و رقابت‌های تجاری دچار تنش بوده است.

واشنگتن مدعی است که محدودیت‌ها و تعرفه‌های تجاری باعث کاهش دسترسی چین به مواد حیاتی در تولید تراشه‌هایی می‌شود که برای توسعه هوش مصنوعی و تسلیحات مدرن اهمیت دارند.

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین ماه نوامبر در دیداری با بایدن هشدار داد که این محدودیت‌ها به «منافع مشروع» چین لطمه می‌زند.

 

دیدگاهتان را بنویسید