243180

کمیسیون صنایع مجلس مامور رفع مشکلات نفلین سینیت سراب شد

دنیای معدن - رئیس مجلس شورای اسلامی موانع بر سر راه عملیاتی شدن پروژه نفلین سینیت سراب را بررسی و کمیسیون صنایع را برای رسیدگی و رفع مشکلات آن مامور کرد.

به گزارش دنیای معدن، محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه در جریان سفر به آذربایجان شرقی از این واحد دیدن کرد و ضمن بررسی مشکلات بر سر راه بهره برداری از آن، گفت: مسئولان اجرایی این پروژه باید پاسخ دهند برنامه مشخص‌شان در این عرصه چیست؛ آیا مشکل مدیریتی بوده یا مالی است؟

وی خواستار تسریع در عملیاتی شدن فاز نخست این کارخانه در بازه زمانی مشخص شد و اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید در جلسه ای مشترک با حضور دستگاه ها و مسئولان مربوطه، موانع را بررسی و برطرف کنند.

تاخیر در بهره برداری از نفلین سینیت سراب، صنایع کشور را با مشکل مواجه می کند

یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت بهره‌برداری از تولید آلومینا ، گفت: با توجه به اینکه ذخایر اکسید جاجرم در حال پایان یافتن است ، اگر کارخانه نفلین سینیت سراب به بهره‌برداری نرسد، صنایع متعددی در سراسر کشور دچار مشکل خواهند شد لذا مجبور به واردات آلومینا خواهیم شد.

طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب از جمله طرح های راهبردی معطل مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی طی سالیان گذشته است.

این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شده است و امید می رود تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۴ شاهد بهره برداری از این کارخانه باشیم.

ظرفیت فاز اول این واحد ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت است که قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار تن در سال را نیز داراست.

همچنین با بهره‌برداری از فاز نخست این مجموعه، برای ۸۰۰ نفر به‌ طور مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

نفلین‌سینیت به علت استفاده در صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنی، کود شیمیایی در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه می باشد.

قالیباف امروز از واحد سیما بافت و پروژه فرودگاهی سراب دیدن کرد و عصر امروز در همایش سرمایه گذاری و توسعه شهرستان های کلیبر، هوراند و خداآفرین شرکت می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید