235570

کامودیتی‌‌‌ها در انتظار انتشار داده‌‌‌های رشد اقتصادی آمریکا

بازی جدید آمریکا در زمین فلزات صنعتی

دنیای معدن- راضیه احقاقی : وعده دولت چین برای حمایت از اقتصاد و عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار آمریکا از رکورد ۲۰سال اخیر خود باعث شد تا فلزات صنعتی هفته منتهی به‌ روز جمعه ۲۲جولای را افزایشی به پایان برسانند.

 با این حال، چشم فعالان بازار به انتشار داده‌‌‌های رشد اقتصادی آمریکا برای سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۲ است که در روزهای پایانی هفته جاری منتشر می‌شود و چشم‌‌‌انداز دقیق‌‌‌تری از وضعیت رونق یا رکود اقتصاد جهانی ارائه می‌کند. تناقض در وعده‌‌‌های رئیس‌‌‌جمهور چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد و صحبت‌‌‌های نخست‌‌‌وزیر این کشور مبنی بر دشوار بودن تحقق چنین وعده‌‌‌هایی، سیگنال دیگری است که می‌‌‌تواند بازارهای کالایی با محوریت فلزات صنعتی را دچار نوسان و بلاتکلیفی کند.

دلار عقب‌‌‌نشست؛ فلزات گران شدند

فلزات صنعتی در هفته منتهی به ‌روز جمعه 22جولای در مسیر رشد نرخ قدم برداشته و توانستند بخشی از زیان خود در هفته‌‌‌های قبل را جبران کنند؛ هرچند همچنان بازده ماهانه قیمتی آنها منفی باقی مانده است. این هفته در معاملات آتی بازار کامکس آمریکا فلز سرخ رشد 5/ 3درصدی، آلومینیوم افزایش 5/ 5درصدی، نیکل رشد 14درصدی، روی افزایش 2/ 2درصدی، سرب رشد 9/ 2درصدی و قلع افزایش 15/ 2درصدی را به ثبت رساند. فلزات صنعتی و بازار سهام جهانی ظرف یک‌ماه اخیر با نگرانی از رشد تورم و تصمیم بانک‌های جهانی برای افزایش نرخ بهره و بروز رکود اقتصادی سقوط کردند. اما این هفته از میزان انتظارات رشد بیشتر نرخ بهره کاسته شد و به این ترتیب بازار فلزات صنعتی به مسیر رشد ارزش بازگشت. در عین حال، شاخص دلار آمریکا نیز در روزهای پایانی هفته تا حدی از سقف ارزش 20سال اخیر خود فاصله گرفت که این موضوع به افزایش ورود سرمایه به بازار این فلزات کمک کرد و در عین حال که زمینه افزایش بهای دلاری آنها را فراهم آورد، خرید این فلزات با سایر ارزها را ارزان‌‌‌تر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید