227520

آخرین وضعیت پروژه طرح نفلین سینیت

دنیای معدن: نماینده مردم سراب در مجلس گفت: : قرارداد اجرای طرح بزرگ صنعتی تولید پودر آلومینا از سنگ معدن نفلین در شهرستان سراب بین سازمان ایمیدرو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا موسسه امین منعقد شده و پیمانکار طرح در حال آماده سازی کارگاه های مورد نیاز برای آغاز عملیات اجرایی فراهم شده است.

به گزارش دنیای معدن، یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی از انعقاد تفاهم نامه همکاری های علمی و فنی بین مجتمع صنعتی نفلین سینیت و دانشگاه آزاد اسلامی استان خبر داد.

وی افزود: با آغاز مقدمات اجرایی شدن طرح نفلین سینیت و نیاز به نیروهای تخصصی در آینده نزدیک، به منظوره کسب مهارت های لازم در این زمینه، نیازسنجی آموزشی و علمی از طرف سازمان ایمیدرو و دانشگاه آزاد اسلامی صورت خواهد گرفت.

نماینده سراب در مجلس تصریح کرد: قرارداد اجرای طرح بزرگ صنعتی تولید پودر آلومینا از سنگ معدن نفلین در شهرستان سراب بین سازمان ایمیدرو و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا موسسه امین منعقد شده و پیمانکار طرح در حال آماده سازی کارگاه های مورد نیاز برای آغاز عملیات اجرایی فراهم شده است.

داوودی گفت: درصدد هستیم تا به منظور جذب نیروهای متخصص بومی از هم اکنون با همکاری های علمی با موسسات آموزشی و دانشگاه های فنی مشکلی در زمینه آموزش و مهارت در این مورد نداشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: به منظور ارتقا دانش و فناوری لازم نیاز به انعقاد این تفاهم نامه احساس شد و در آینده با سایر مراکز معتبر علمی نیز تفاهم نامه های مشابه منعقد خواهد شد.

امیدها برای اجرای طرح برزمین مانده نفلین سینیت که قصه پرغصه ای داشته با ورود پیمانکار پررنگ تر شده است و مردم انتظار دارند تا هرچه سریع تر این پروژه به سرانجام برسد.

گزارش فارس حاکی است، نفلین سینیت به علت ارزش فوق العاده اى که در صنعت دارد، (صنایع آلومینیوم، شیشه و سرامیک پلاستیک و کائوچو، تهیه پشم و شیشه معدنى، کود شیمیایى و …) در اکثر کشورهاى دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

سنگ مزبور از یک طرف در کشورهایى که فاقد ذخایر غنى از بوکسیت هستند، (روسیه، کره شمالى و …) به عنوان منبعى مهم برای تولید آلومینا بوده و از طرف دیگر در کشورهایى که از لحاظ منابع بوکسیت غنى بوده و یا بوکسیت ارزان در دسترس دارند، (کشورهاى غربى، آمریکا، کانادا) به دلیل فراوانى مقدار آلکالى در صنایع شیشه و سرامیک کاربرد فراوان دارد.

بی شک با اجرای این طرح شاهد تحول چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهیم بود و به نظر می رسد با توجه به نقش استراتژیک فلز آلومینیوم و تولید پودر آلومینا در آذربایجان که ماده اولیه آلومینیوم است، خودکفایی فلز استراتژیک آلومینیوم به زودی در کشور محقق شده و منطقه آذربایجان به عنوان قطب صنعت آلومینیوم کشور در آینده مطرح شود.

اجرای طرح فرآوری آلومینا از نفلین سینیت با توجه به منابع عظیم آن در آذربایجان به یک خواست همگانی تبدیل شده است. از آنجایی که این پروژه به نفت آذربایجان یاد می شود، می تواند در توسعه اقتصادی منطقه نقش به سزایی داشته باشد.

در شهریور ماه ۱۳۸۲ شو تبلیغاتی گسترده ای در سراب شکل گرفت، طرفداران نماینده وقت سر از پا نمی شناختند که طرح بزرگ نفلین سینیت در سراب اجرایی خواهد شد،کلنگ این طرح با شتاب در زمینی در منطقه دوزدوزان به زمین زده شد، جهانگیری وزیر وقت صنعت و جبارزاده به عنوان نماینده تبریز با حضور در مراسم توسعه و خداحافظی با فقر و عقب ماندگی با شهروندان سراب در شادی و ذوق سهیم شدند.

اما بعد از مدتی این طرح دچار فراز و نشیب شد تا زمانی که با تلاش نماینده وقت مشکل اصلی طرح نامناسب بودن زمین عنوان شد، اهالی بهرمان، شادمان و با شوق فراوان زمین های خود را با قیمت نازلی در اختیار طرح قرار دادند، برخی شهروندان و حامیان نماینده با برگزاری مراسمی خاص گاو بزرگی را در وسط شهر به نشانه قدردانی قربانی کردند و بار دیگر امید مردم فزونی گرفت.

حصارکشی زمین ها و احداث ساختمان اداری با هزینه چند صد میلیونی آن زمان مردم را امیدوار کرد و حتی برخی مسوولان مردم را به فراگیری زبان انگلیسی توصیه می کردند، چرا که سخن از احداث شهرک ۵ هزار نفری می رفت که قرار بود بیشتر ساکنان آن را مهندسان و خانواده های آنها از خارج کشور تشکیل می دادند.

کوتاه سخن اینکه این طرح فقط در دیوارکشی، حصاربندی و احداث چند ساختمان اداری و البته استخدام تعدادی برای طرح خلاصه شد. هر چند بسترسازی اعم از برق، گاز و آب پیشرفت خوبی نشان داد اما هرگز طرح اصلی شروع نشد و دربند کاغذ گرفتار آمد.

 

دیدگاهتان را بنویسید