225271

تامین تجهیزات آندسازی ایرالکو نیازمند ۷۰ میلیون دلار اعتبار

دنیای معدن: مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر گفت: حدود ۷۰ میلیون دلار هزینه تجهیزات مورد نیاز پروژه است که تاکنون از این مبلغ بالغ بر ۲۴ میلیون دلار تخصیص داده شده و تجهیزات خریداری شده در شرکت موجود است.

به گزارش دنیای معدن، خسرو غفاری روز یکشنبه ۷ آذر در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: برای پروژه ساخت کارخانه تولید آند ایرالکو ۱۵۰ هکتار زمین خریداری شده که ۲۵ هکتار آن به این کارخانه اختصاص داده شده است، کارخانه آندسازی متشکل از ۷ ساختمان اصلی است که باقی ۲۶ ساختمان این مجموعه، ساختمان های سرویس دهنده به فرآیند آند سازی هستند. محصولات ورودی تولید اند کک نفتی یا قیر متالوژیکی است.

وی افزود: این پروژه در حال حاضر بالغ بر ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر تصریح کرد: یکی از دغدغه های این پروژه مباحث زیرساختی از جمله جاده دسترسی، برق ،گاز و آب است و برای این ۴ موضوع فعلا هیچ دورنمایی نداریم و وضعیت این زیرساخت ها برای پروژه مشحص نیست، حدود ۷ مگاوات برق و ۴۹۰۰ مترمکعب گاز در ساعت برای پروژه نیاز است. قرار است آب صنعتی این مجموعه از طریق پساب فاضلاب جاده فرودگاه و از طریق شرکت شهرک ها تامین شود.

غفاری اضافه کرد: برای راه اندازی و نصب تجهیزات، نیازمند برق هستیم اما الان از این خدمت بهره مند نیستیم و این اقدامات را نیز نمی توان از طریق دیزل ژنراتور انجام داد، طبق پیگیری های انجام شده به گفته شرکت شهرک ها قرار است یک پست ۶۳ کیلوولت در فاز سوم احداث شود تا برق مورد نیاز این مجموعه نیز از این طریق تامین شود.

وی ادامه داد: برای تولید هر کیلو آلومینیوم ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم آند نیاز است، آند محصولی نیست که تولیداتش در کشور موانع خاصی داشته باشد و در آینده نزدیک سایر صنایع مقدماتی فراهم خواهند شد تا از صفر تا ۱۰۰ آند در داخل کشور تولید شود.

مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر خاطرنشان کرد: در آلومینیوم ایران، دو خط تولیدی ۲۰۰ آمپر و ۶۸ کیلوآمپر داریم که آندهای مصرفی این دو خط با هم متفاوت هستند، خط ۲۰۰ کیلو آمپر آندهای ۷۰۰ کیلو و خط قدیم، آندهای کوچکتر را مصرف می کند. این پروژه برای راه اندازی نیازمند ۳۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه است که تا کنون بالغ بر هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

غفاری اضافه کرد: حدود ۷۰ میلیون دلار هزینه تجهیزات مورد نیاز پروژه است که تاکنون از این مبلغ بالغ بر ۲۴ میلیون دلار تخصیص داده شده و تجهیزات خریداری شده، در شرکت موجود است. این پروژه بعد از راه اندازی بین ۳۰ تا۳۵ میلیون دلار سالانه صرفه جویی ارزی و بالغ بر ۶۰ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز را به دنبال دارد. این پروژه حدود ۷ سال است که آغاز شده است اما از سال ۹۸ یک حرکت روبه جلو در این پروژه اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: مشکلاتی از قبیل تورم و افزایش بی رویه قیمت هاسبب شد پروژه کمی کند پیش برود و عملا همه پیمانکاران کار را متوقف کردند اما با توجه به هدف هیئت مدیره برای راه اندازی، تمام تلاش ها بر این شد که قرارداد پیمانکاران بروز رسانی و ضرر و زیان شرکت های پیمانکاری جبران شود تا پیمانکاران به ادامه کار ترغیب شوند.

غفاری اضافه کرد: راه اندازی این پروژه اشتغال ۳۰۰ نفر را به طور مستقیم به همراه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید