243137

معادن در ورطه سیاستگذاری‌‌‌های غلط

دنیای معدن: حسن حسینقلی/ رئیس اتحادیه سرب و روی ایران بخش معدن و صنایع معدنی در کشور مشکلات زیادی را به دوش می‌‌‌کشند؛ مشکلاتی که می‌‌‌توان گفت جملگی از سمت دولت به این بخش تحمیل شده است. این چالش‌‌‌ها در سال‌های اخیر افزایشی نیز بوده است.

برای مثال کندی سیستم اداری، روند بلندمدت اکتشاف و... از مشکلاتی هستند که در حال حاضر این بخش را هدف قرار داده‌‌‌اند. از طرف دیگر طبق قانون باید پنجره واحدی وجود داشته باشد و امور مربوط به این بخش در پنجره واحد انجام شود؛ اما این اتفاق هم نیفتاده است. یکی از مشکلات جدی بخش معدن و صنایع معدنی، قطع برق و گاز است.

مطابق با قانون، اگر برق و گاز معادن قطع شود، دولت باید خسارتی را که به این بخش تحمیل شده است به معدنکار پرداخت کند. اما متاسفانه در این بخش هم، چنین اتفاقی نمی‌‌‌افتد و دولت خسارتی به معدنکار پرداخت نمی‌‌‌کند. اگر این قانون از همان سال ۹۵ اجرایی می‌شد و دولت مکلف به پرداخت خسارات ما بود، تولید برق و گاز هم انجام می‌‌‌شد؛ اما وقتی دولت می‌‌‌بیند مجبور به پرداخت خسارت نیست، طبیعتا برق و گاز هم تولید نمی‌‌‌کند.  گاز مشکل دیگری است که در این صنعت وجود دارد. تولید در بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند گاز است و تعطیلی گاز برای این بخش‌‌‌ها، یعنی تعطیلی کل کارخانه و صنعت. برق و گاز واحدهای تولیدی نباید قطع شود و تامین برق و گاز این واحدها وظیفه دولت است.  امسال، سال تولید است.

 

اگر قرار است تولید افزایش یابد، راه‌حل این است که موانع تولید را برداریم. با وجود موانع تولید نمی‌‌‌توان افزایش تولید داشت. مساله دیگری که مانع فعالیت ماست، وجود معارضان دولتی و مجلس است. ما از طرفی با معارضان محلی روبه‌‌‌رو هستیم و از طرف دیگر، معارضان دولتی مانند منابع طبیعی، ارتش، انرژی اتمی، محیط‌زیست و... مخل کار ما هستند. در قانون آمده است که باید با معارضان دولتی و محلی برخورد شود؛ اما متاسفانه برخوردی با معارضان صورت نمی‌گیرد و معارضان نیز بر سر فعالیت ما اختلال ایجاد می‎کنند. موضوع دیگر، مساله ارز است. من به‌عنوان تولیدکننده، جنس و مواد موردنیاز خود را با دلار ۵۰هزار تومانی تهیه می‌‌‌کنم. در ابتدا گفتند فروش باید با دلار ۲۸هزار و ۵۰۰تومانی باشد، سپس گفتند ۴۱هزار تومان. چرا وقتی تولید با دلار ۵۰هزار تومانی صورت می‌گیرد، فروش باید با دلار ۴۰هزار تومانی باشد و تولیدکننده متضرر شود؟ ما سیستم بانکی نداریم و برگشت پول خود متضمن صرف هزینه است و اگر در قیمت هم دخالت شود، ضرر و زیان بسیاری به ما تحمیل خواهد شد.

 

در سمتی دیگر می‌‌‌خواهند حتی در قیمت‌گذاری در بورس نیز دخالت داشته باشند. بورس یعنی قیمت آزاد. اصلا دخالت دولت در بورس معنی ندارد و کالا وارد بورس می‌شود تا قیمتش کشف شود؛ نه اینکه دولت وارد شود و بخواهد برای کالاهای موجود در بورس‌کالا نیز قیمت بگذارد. چرا تولیدکننده باید کالای خود را با قیمت ارزان در بورس عرضه کند؟ متاسفانه دولت خودش در مسائلی همچون قیمت‌گذاری و... دخالت می‌کند و در نهایت نیز یقه تولیدکننده را می‌گیرد. این دخالت‌‌‌ها در کنار سایر مشکلات چیزی جز کاهش تولید در صنایع معدنی و معدن به دنبال نخواهد داشت. ما برای تحقق شعار امسال، نیازمند برنامه‌‌‌ریزی هستیم. در این برنامه باید دولت، قوه قضائیه و مجلس همکاری کنند تا شعار بزرگ امسال محقق شود. در حال حاضر رکود و تورم را با هم داریم و اگر شعار سال محقق شود، سال موفقی نیز خواهیم داشت. تا وقتی که برنامه‌‌‌ریزی نکنیم و روابط اصلاح نشود، به شعار امسال دست نخواهیم یافت.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید