241158

مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران به دنبال رفع گلوگاه ها و مشکلات حوزه معدن است

دنیای معدن: سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران به دنبال رفع گلوگاه ها و مشکلات حوزه معدن است بدین منظور با گردآوری نیروهای فنی و کارشناسان متخصص برای عارضه یابی در حوزه کنسانتره و گندله وارد عمل شده است.

به گزارش دنیای معدن، مرتضی هاشم پور سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در گفتگو با ایراسین گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در واقع یکی از مجموعه های علمی و پژوهشی کشور است که به عنوان یک اندیشکده در عرصه معدن و صنایع معدنی مشغول به فعالیت است.

هاشم پور اظهار کرد: آزمایشگاه های بسیار تخصصی و تجهیزات مدرن در مرکز تحقیقات وجود دارد که نمونه های اکتشافی، معدنی و... برای آزمایشات کانی شناسی و شیمیایی دریافت می شود و کار خدماتی بسیار حرفه ای انجام می گیرد.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: آموزش حرفه ای برای تکنسین های واحد فرآوری و پژوهش های معدن و صنایع معدنی نیز ار جمله ماموریت های این مرکز محسوب می شود.

توسعه فناوری از اقدامات مهم مرکز تحقیقات فرـوری مواد معدنی ایران

وی عنوان کرد: توسعه فناوری از اقدامات بسیار مهم مرکز تحقیقات محسوب می شود که با ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری نوین که در راستای بومی سازی تکنولوژی و بروزرسانی معادن اقدامات خوبی انجام می شود.

هاشم پور با اشاره به چشم انداز و استراتژی این مرکز، افزود: ما درنظر داریم از مرکز خدماتی صرف خارج شویم و نه تنها رقیب بخش خصوصی نباشیم بلکه پشتیبان بخش خصوصی باشیم.

وی افزود: به عنوان ماموریت اصلی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در نظر داریم؛ عناصر کمیاب، نادر و استراتژی خاک را شناسایی نماییم تا به ظرفیت های معدن و صنایع معدنی کشور اضافه کنیم.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران یکی از مشکلات حوزه معدن را پیشتازی صنایع معدنی از معادن دانست و افزود: برخی از تولیدات صنایع معدنی بیشتر از مصرف کشور است بدین معنا که؛ مصرف فولاد در کشور ۲۰ میلیون تن است اما ظرفیت سازی بیش از ۲برابر است لذا باید برای تامین مواد اولیه اقدامات بنیادی و پایه ای انجام گیرد و اکتشافات موثری صورت پذیرد.

هاشم پور ادامه داد: چشم انداز ۵۵میلیون تنی فولاد برنامه ریزی شده که حدود بیش از ۱۶۰میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد که باید این ظرفیت را برای بخش فولاد تولید کنیم.

در یک دهه آینده، ظرفیت ذخایر قطعی معادن کشور به پایان می رسد

وی با اشاره به اینکه در یک دهه آینده، ظرفیت ذخایر قطعی معادن کشور به پایان می رسد، افزود: با این شرایط مجبور به واردات مواد معدنی هستیم که برای حل این معضل، دو راه حل وجود دارد؛ یکی اکتشافات عمیق که بتوانیم از ظرفیت های معدنی کشور در حوزه سنگ آهن باخبر شویم و راه حل دوم و مهم اینکه صدها میلیون تن مواد معدنی کم عیار که به انها باطله های معدنی نیز گفته می شود را پر عیار کنیم و به زنجیره تامین و فولاد تحویل دهیم.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران به دنبال رفع گلوگاه ها و مشکلات حوزه معدن است بدین منظور با گردآوری نیروهای فنی و کارشناسان متخصص برای عارضه یابی در حوزه کنسانتره و گندله وارد عمل شده است.

هاشم پور خاطرنشان کرد: برای تحقیق و توسعه در کارخانه های فولادی آمادگی لازم داریم تا راندمان تولید، ظرفیت و بهره وری را در راستای قیمت تمام شده محصول افزایش دهیم و در زمینه ذخیره انرژی و مصرف بهینه آب پیشنهاداتی مدنظر است تا به ظرفیت فولاد کشور اضافه شود.

وی عنوان کرد: تولید ۵۰ میلیون تن کنسانتره در سال جاری پیش بینی شده که درصورت عارضه یابی موثر، به این ظرفیت افزوده می شود.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به تجاری سازی محصولات، گفت: بدین منظور با همکاری دولت و دانشگاه، پیشنهادات و ایده ها؛ تجاری سازی و وارد عرصه معدن کشور می شود.

هاشم پور اظهار کرد: به دنبال تعامل با سازمان استاندارد هستیم که در استانداردسازی حوزه معدنی و صنایع معدنی اقدامات موثری صورت پذیرد.

وی گفت: مواد معدنی از طریق گمرک وارد کشور می شوند که انتظار می رود؛ اقدامات تست و تایید این مواد به مرکز ما سپرده شود تا بدین صورت از چرخه صادرات و واردات مطلع شویم و خدمات ماندگاری ارائه دهیم.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران بیان کرد: محور کانونی تحقیقات؛ شناسایی ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری است تا با مدیریت صحیح در این زمینه، رقابت ناسالم حذف شود و با استفاده از بانک اطلاعاتی، ماموریت ها و برنامه های استراتژیک طبق برنامه انجام شود.

هاشم پور با اشاره به منطقه خواف سنگان، گفت: یکی از مناطقی که زنجیره فولاد در آن وجود دارد منطقه خواف سنگان است که مذاکراتی با فولاد سنگان انجام شده و در مراحل عقد قرارداد هستیم و قرار است از یک زاویه و دریچه ای متفاوت آغاز به فعالیت کنیم که امیدواریم تا دهه فجر این مهم نهایی شود. همچنین با شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان برای عارضه یابی فرایند و پردازش زنجیره فولاد مذاکراتی جهت همکاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه برندی معتبر در حجم سرمایه گذاری و تولید در خاورمیانه است، افزود: با این شرکت جهت بازیابی سرباره ها وارد مذاکره شدیم تا درآینده شاهد اقدامات عملیاتی خوبی باشیم.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در پایان گفت: مرکز تحقیقات جز مراجع ذیصلاح برای صدور گواهینامه های زیست محیطی است. همچنین تحقیقات و اقداماتی برای رفع آلودگی هایی که منابع انسانی در کارخانه ها با آن درگیر هستند نیز انجام شده که شرکت فولاد مبارکه هم در این زمینه همکاری موثری داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید