238797

فولاد مبارکه؛ سازمانی جهان‌تراز و موفق در تولید علم و ثروت

دنیای معدن: شرکت فولاد مبارکه در تمامی سال‌های فعالیت، مأموریت اصلی خود را ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد تعریف کرده و در سند چشم‌انداز خود، تحقیق و توسعه دانش‌محور بر مبنای فناوری‌های نوین را در دستور کار دارد.

امروزه دانش و فناوری مهم‌ترین مؤلفه در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار می‌آید و مقوله رشد و توسعه با حرکت در مسیر پژوهش و تولید ثروت از علم پیوندی تنگاتنگ دارد؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت تمامی دولت‌ها و شرکت‌های مطرح و پیشرو در دنیا اقدامات خود را بر این امر پایه‌گذاری کرده‌اند.

تردیدی نیست که در فرایند توسعه در تمامی کشورها به‌طور اعم و در کشور ما به‌طور اخص، تولید علم و به دنبال آن خلق ثروت، خودکفایی و بومی‌سازی و به‌طور کلی توسعه اقتصاد دانش‌محور تنها در سایه توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشی آنان امکان‌پذیر است. تولید علم در شرایطی حاصل می‌شود که دانش و فناوری در تمام بخش‌های مختلف صنایع بالادستی و پایین‌دستی، با فناوری نوین جریان یابد و نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه دانش و فناوری، بر اساس معیارها و استانداردهای معتبر در صنعت و اقتصاد، ضمن تولید دانش، خلق ثروت کند و ارزش‌افزوده ایجاد نماید.

دور از واقعیت نیست اگر بگوییم شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان راهبران و پیشرانان توسعه علمی و اقتصادی، با گسترش نوآوری، تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه، افزایش کیفیت و بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و نهایتا افزایش قدرت رقابت محصولات، نقشی مؤثر و ملموس در عرصه تولید ایفا می‌کنند و همین امر است که در سال جاری مورد تأکید و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب قرارگرفته و در قالب شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بر آن صحه گذاشته شده است.

شرکت فولاد مبارکه در تمامی سال‌های فعالیت، مأموریت اصلی خود را ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد تعریف کرده و در سند چشم‌انداز خود، تحقیق و توسعه دانش‌محور بر مبنای فناوری‌های نوین را در دستور کار دارد. این شرکت همواره کوشیده است با برقراری ارتباط مستمر و سازنده با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان، روند توسعه را بر مقیاس علم، دانش و فناوری ترسیم و تدوین کند.

همکاری با بیش از ۱۱۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش‌بنیان و جلب مشارکت و همکاری دو هزار و ۷۰۰ نفر از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، ارائه قریب به ۴۰۰ مقاله علمی از فعالیت‌های پژوهشی در همایش‌های ملی و بین‌المللی و مجلات علمی، برگزاری ۹۶۰ سمینار و سخنرانی تخصصی مرتبط و اجرای بیش از هزار پروژه تحقیقاتی ازجمله فعالیت‌هایی است که در کارنامۀ سال‌های اخیر این شرکت در حوزه تحقیق و توسعه قابل مشاهده است.

علاوه بر توفیقات این شرکت در عرصه داخلی، شرکت فولاد مبارکه تنها سازمان ایرانی راه‌یافته به جمع برترین سازمان‌های دانش‌محور و پیشرو در سطح آسیاست که در چندین سال متوالی گواهینامه جایزه جهانی MAKE را دریافت کرده است. این جایزه بر اساس بررسی و تجزیه‌وتحلیل ۱۵۰ شاخص ارزیابی به سازمان‌های دانش‌محور اهدا می‌شود. فولاد مبارکه در دوسال متوالی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب در جمع ۲۵ و ۱۱ شرکت دانشی برتر قرار گرفته است. در ادامه این موفقیت ها با توجه به افزوده شدن مفهوم نوآوری به جایزه MAKE در سال‌های اخیر ، عنوان جایزه به MIKE تغییر یافت و مجددا شرکت فولاد مبارکه در سال ۲۰۲۱ در رقابتی بین‌المللی موفق به دریافت نشان برگزیده این جایزه شد که در واقع جایزه نوآورترین شرکت‌ دانشی است.

آنچه در مسیر تعالی صنعت فولاد ایران خودنمایی می‌کند این است که امروز کمتر واحد تولیدی در کشور وجود دارد که در مدیریت دانش، ساخت، احداث، بهره‌برداری و توسعۀ آن ردپایی از فولاد مبارکه نباشد و همه این توفیقات مدیون آن است که این شرکت به‌عنوان یک شرکت جهان‌تراز بین‌المللی، در کنار تولید علم، بهره‌گیری از دانش و فناوری روز جهانی جهت خلق آینده بهتر را موردتوجه ویژه قرار داده و در خلق ثروت از دانش و فناوری، سرآمد سازمان‌های معتبر منطقه‌ای و آسیایی قرار گرفته است.

امید است شرکت در ادامه راه خود در این مسیر بتواند علاوه‌بر تولید محصول و خدمت به جامعه از این طریق، با تولید دانش و فناوری، جایگاهی رفیع‌تر از گذشته در عرصه اقتصادی و صنعتی کشور بیابد.

*محمدجواد براتی

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه

 

دیدگاهتان را بنویسید