237064

آوار فرسودگی ماشین آلات بر سر معادن

دنیای معدن: یکی از مسائلی که طی سال های گذشته به عنوان مانعی بر سر راه نوسازی ماشین آلات معدنی قرار داشته و دارد، وجود محدودیت های مالی در معادن به ویژه در معادن کوچک مقیاس است.

به گزارش دنیای معدن، تامین منابع مالی از مهم ترین مولفه ها به منظور افزایش حجم برداشت معادن از منابع طبیعی است که باید مورد اهتمام جدی وزارت صمت قرار بگیرد. علاوه بر این ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی با هدف حمایت از تولید داخل و وضعیت نابسامان ارز کشور، فعالان و بازرگانان ماشین آلات معدنی را به سمت به کارگیری ماشین آلات مستعمل خارجی با سال ساخت بالا سوق داده است. همچنین محدودیت ها در واردات تجهیزات مورد نیاز کشور منجر به صرف هزینه گزاف جهت نوسای ماشین آلات معدنی شده و این امر عملا سودآوری معادن را دچار چالش کرده است. در این راستا دیدگاه عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی را جویا شدیم.

شیخی بیان کرد: ایران یک درصد جمعیت جهان را داراست ولی در مقابل دارای منابع و معادن طبیعی خدادادی حدود 10 درصد منابع جهان است؛ بنابراین به منزله کشوری غنی محسوب می شود و بایستی روی تکمیل زنجیره تولید نهاده های سرمایه ای و فراوری محصولات صنعتی سرمایه گذاری شود. این اتفاق با اهتمام ورزی، سیاست گذاری و ایجاد انسجام بین معاونت های تخصصی وزارت صمت امکان پذیر است.

وی اشاره کرد که در حال حاضر بر ضرورت واردات نهاده های سرمایه ای در بخش صنعت تاکید بیشتری می شود و بخش معدن با وجود فرسودگی ماشین آلات معدنی، درگیر موانع و محدودیت هایی بر سر راه تامین تجهیزات از طریق واردات است و کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر وظایف صندوق بیمه معادن تصریح کرد: یکی از راه حل های توسعه سرمایه گذاری در تولید ماشین آلات معدنی، توسعه پایدار بخش معدن و ایجاد زمینه ای جهت صادرات محصولات فرآوری شده و با ارزش افزده تکامل یافته معدنی به کشورهای خارجی، صندوق بیمه معادن است که می تواند نقش مهمی در حمایت از معادن و تامین نیاز داخل به ماشین آلات این بخش داشته باشد. در واقع صندوق بیمه معادن به عنوان یکی از متولیان این بخش می تواند سهم بخش معدن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور را افزایش دهد.

وی در راستای ضرورت حمایت از تولیدات داخلی توضیح داد: با وجود اینکه عمر بسیاری از ماشین آلات معدنی بالای 20 سال است اما نباید تنها به واردات ماشین آلات معدنی اکتفا کرد و بایستی تولید داخل مورد حمایت جدی قرار بگیرد. در حال حاضر باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تقویت توان تولید داخل و افزایش کیفیت ماشین آلات داخلی بهره برد. حمایت از این شرکت ها باعث می شود برای ماشین آلاتی که مشابه آن ها در داخل تولید می شود واردات صورت نگیرد. همچنین برای اطمینان از کیفیت مناسب این ماشین آلات، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باید ورود پیدا کند و برای افزایش فروش، به متقاضیان ضمانت دهد.

شیخی در پایان تاکید کرد: تکنولوژی ساخت این ماشین آلات در داخل کشور وجود دارد و شرکت های دانش بنیان توان ساخت ماشین آلات با تکنولوژی پیچیده را هم دارند؛ بنابراین باید فرصت تولید به آن ها داده شود و به گونه ای پیش نرود که واردات روحیه دانش بنیان ها را تضعیف کند؛ واردات صِرف باعث سرکوب ظرفیت ها و دانش موجود در کشور می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید